16.02.2021
Online

Verkoop nep reviews voor producten op Amazon Marketplace

By: Floyd Aanen

BlogOnline

Opmerkelijk nieuws uit Engeland. In de hoofdrol: Amazon Marketplace. Er zijn momenteel 9,4 miljoen verkopers op Amazon Marketplace, en dat aantal groeit dagelijks.

De concurrentie is hevig en sommige online verkopers kopen neprecensies van websites van derden om de beoordelingen van hun product op Amazon kunstmatig te verhogen. Dat beweerd Which?, de Engelse Consumentenbond.

Reviews online in ‘bulk’ te koop

De consumentenbond uit Engeland vond tien websites die neprecensies verkochten vanaf £ 5 (iets meer dan 5 euro) per stuk. Ook moedigen die websites positieve reviews toe in ruil voor betaling of gratis producten.

Via de Marketplace van retailgigant Amazon kunnen andere retailers hun goederen via de Amazon-website verkopen. Amazon heeft in 2020 wereldwijd naar schatting $ 295 miljard aan producten verkocht.

Eerder onderzoek naar Facebook en eBay

Een eerder onderzoek door Which? vond tientallen Facebook-groepen met verkopers die restituties of provisies aanboden in ruil voor valse, gunstige recensies.

Het onderzoek leidde ertoe dat Facebook en eBay overeenkomsten met de CMA (Engelse Autoriteit Consument en Markt) ondertekenden om ‘valse en misleidende recensies beter te identificeren, te onderzoeken en erop te reageren’.

Tips om nep beoordelingen te herkennen

Wees sceptisch. Dit is waarschijnlijk je beste wapen, vooral als er een ongewoon hoog aantal recensies is van een product in vergelijking met andere in die categorie.

Lees en lees nog eens. Zoek naar dezelfde taal die in meerdere recensies wordt gebruikt.

Merken die je niet kent. Herken je het merk niet, kijk dan of het een eigen legitiem ogende website heeft, met duidelijke contactgegevens.

Pas op voor producten met veel foto’s of video’s. Verkopers kunnen neprecensenten stimuleren om mensen aan te moedigen foto’s en video’s toe te voegen.

[Foto: Christian Wiediger on Unsplash]

Share this post