23.07.2021
Social Media

​Snapchat groeit en groeit: dagelijks 293 miljoen gebruikers

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Dagelijks zijn er 293 miljoen mensen actief op Snapchat. Het sociale platform maakt ondanks concurrentie van Instagram, TikTok en zelfs WhatsApp een enorme groei door. Het tweede kwartaal van 2021 laat de groei goed zien: het tweede kwartaal van 21 was het aantal gebruikers 23 procent minder.

In dat tweede kwartaal van 2021 zag Snapchat er zo’n 13 miljoen dagelijkse actieve Snappers bijkomen. Hoewel bijvoorbeeld Instagram ook veel gezichtsfilters kent, is het Snapchat dat er groot mee werd en nog steeds groot mee is. Dat is ook wel voor te stellen: zeker nu we meer thuiszitten, is het leuk om te experimenteren met grappige filters, dan elke keer selfies vanaf dezelfde bank te sturen.

Snapchat

De directeur van Snapchat, Evan Spiegel, denkt echter dat het eindigen van lockdowns juist helpt bij de populariteit van Snapchat. Hij meent dat de app echt is gemaakt om buitenshuis te gebruiken met vrienden. Hoe meer lockdowns er eindigen, hoe meer Snapchat-actie, is zijn verwachting. Dat is echter niet het enige dat de social media-app zo populair maakt. Je kunt er sinds kort namelijk ook korte video’s in opnemen, waardoor Snapchat weer veel meer op TikTok is gaan lijken.

Snapchat verdient zijn geld niet door abonnementen af te sluiten, maar door advertenties te tonen. Zeker partnerschappen met grote merken zijn voor Snapchat enorm lucratief. De omzet steeg in het tweede kwartaal naar omgerekend 834 miljoen euro. Dat is een stijging van 116 procent ten opzichte van vorig jaar. Snapchat is een beursgenoteerd bedrijf en de aandelenkoers steeg spontaan van dit nieuws: de koers schoot 13 procent omhoog.

Bitmoji

Snapchat doet overigens veel meer dan alleen een plek zijn waar mensen -vooral jongeren– filmpjes, video’s en berichten kunnen delen. Het heeft ook een documentaire uitgebracht met Swae Lee, er zijn allerlei Discover-kanalen en het blijft dus vernieuwen. Profielen op Snapchat hebben een nieuwe look gekregen, namelijk met een 3D-versie van de eigenaar van het profiel. Hiermee wil Snapchat het mogelijk maken om je gevoelens beter te uiten. Er zijn maar liefst 1.200 combo’s van lichamen, gezichtsuitdrukkingen, achtergronden en gebaren mogelijk.

Kortom, Snapchat staat er goed voor en Spiegel verwacht hier alleen maar meer van. De aandeelhouders lijken ook enthousiast, dus we zijn benieuwd hoe Snapchat dit jaar afsluit.

Share this post