Het is je ongetwijfeld al opgevallen als je een blik werpt op het technieuws: de Consumer Electronics Show is in volle gang. CES vindt normaliter plaats in Las Vegas maar nu online. Eén van de aanwezige partijen is een Nederlandse startup Lalaland die een goed idee had: het maken van AI-modellen. Letterlijk en figuurlijk: ze maken menselijke modellen van welke leeftijd, vorm of etniciteit dan ook.
Er zijn meerdere redenen om enthousiast te worden van de uitvinding van Lalaland. Ten eerste is het nu in coronatijden niet makkelijk om foto’s te maken van modellen in kleding. Bijenkorf heeft zelfs een melding op zijn site gezet dat het tijdelijk geen foto’s maakt van modellen met kleding aan, waardoor het toch wat moeilijker te zien is hoe iets valt. Wat Lalaland heeft bedacht zou wat dat betreft een goede oplossing voor het warenhuis kunnen zijn.
Waar de oplossing van Lalaland echter ook goed voor is, dat is om te kunnen zien hoe iemand met jouw huidskleur er uitziet in een bepaalde outfit. De kans is groot dat je veel sneller iets koopt wanneer je iemand in die kleding ziet die er ook meer uitziet zoals jij. Zeker nu mensen zoveel thuiswinkelen, moet er wel een markt zijn voor wat Lalaland heeft ontwikkeld.
Je ziet bovendien niet alleen modellen met jouw huidskleur, ook modellen die meer van jouw leeftijd en vorm zijn. Dat is waarschijnlijk een stuk makkelijker winkelen, dan als je steeds naar een witte, twintigjarige vrouw kijkt, wat toch het meest geziene beeld is in webshops. Lalaland vindt het tijd voor iets nieuws. CEO Harold Smeeman: “Het wordt tijd dat we niet meer een droom verkopen, maar de realiteit. 60% van de vrouwen in Nederland is tussen de maat 38 en 44. Waarom tonen bedrijven dan alleen modellen in maat 34/36, terwijl het grootste deel van het marktsegment en je kopers dat niet zijn?”
De Nederlandse startup uit de Houthavens van Amsterdam bestaat uit 14 mensen die werken aan de kunstmatige intelligentie-oplossing. Het heeft al duizenden lijven gedigitaliseerd, met 60.000 verschillende gezichten. Man, vrouw: bijna iedereen moet er wel een persoon van kunnen maken die echt op hen lijkt. Veel mensen zien brood in het idee van Lalaland: ze wonnen er zelfs een Philips Innovation Award mee en een bedrag van 50.000 euro om hun droom verder te verwezenlijken.
Lingeriemerk Sapph schijnt de technologie al een maand in een afgeslankte versie te gebruiken, hoewel we dat in hun webshop momenteel nog niet terugzien. Lalaland heeft sowieso nog werk aan de winkel, naast dat ze met bedrijven werken om hun oplossing te implementeren, ontwikkelen ze door. Zo hopen ze het op den duur mogelijk te maken om shoppers een selfie te laten maken die je vervolgens in de webshop ziet. Zo zie je meteen al hoe de kleding er op jouw lichaam én onder jouw hoofd uitziet. Een goed plan, want dit zal hopelijk ook het grote aantal retouren terugdringen en dus de wereld verduurzamen.