Automaker Hyundai koopt Boston Dynamics voor 1,1 miljard dollar. Het autobedrijf doet natuurlijk al vanalles met robots, maar dat zal naar de toekomst toe alleen maar toenemen met deze aankoop. Hoewel Boston Dynamics vooral bekend is van robots die een wat koddig uiterlijk hebben en vooral dienen voor simpele taken in huis, in plaats van ingewikkelde robots die auto-onderdelen bevestigen.
Hyundai wordt voor 80 procent eigenaar van het bedrijf en de vorige eigenaar houdt de overige twintig procent. Die vorige eigenaar is Softbank en hoewel Hyundai duidelijk de leiding neemt, zal het wel rekening moeten houden met Softbanks kleine gedeelte. Boston Dynamics heeft eigenlijk nooit helemaal op zich gestaan: het startte vanuit het Massachusetts Institute of Technology.
Het is dan ook het plan van Hyundai om meer te doen met consumentenrobotica. Om precies te zijn robots die diensten kunnen leveren en logistieke robots. Het wil uiteindelijk graag helpen met het maken van robots die hun mechanische handen uit de mouwen kunnen steken in bijvoorbeeld zorginstellingen.
Boston Dynamics is vooral bekend van de YouTube-filmpjes met koddige hond-achtige robots die zich soms een weg door het leven heen stuntelen. In dit artikel hebben we er een aantal toegevoegd. BigDog is een bekende robot van ze, maar er is ook de rennende en flikflaks-makende Atlas en Spot. Spot is helemaal een hond-achtige robot, die enorm dienstbaar is: hij kan schapen bij elkaar drijven en heeft zich al bewezen als goede hulp van zorgmedewerkers tijdens de pandemie. Je kunt Spot zelfs kopen: voor ongeveer 60.000 euro is zo’n mechanisch dier van jou.
Ze moeten er nog wel flink wat verkopen, want Boston Dynamics is nooit winstgevend geweest. We zijn dan ook nieuwsgierig naar wat Hyundai’s vaak wat strakkere leiding binnen het bedrijf wil gaan veranderen. Hopelijk blijft Boston Dynamics doen wat altijd zijn missie is geweest: laten zien wat robotica kan betekenen voor de wereld. Hyundai heeft op zijn manier natuurlijk ook robotica ingezet om de wereld te helpen, maar maakt dit aanzienlijk minder kenbaar. Boston Dynamics weet heel goed wat viraal gaan is en doet dat dan ook regelmatig. Hopelijk kan dat dankzij de liquide middelen van Hyundai alleen nog maar meer.