Het zit natuurlijk al in de titel: influencers weten ons regelmatig te verleiden tot het doen van aankopen. We zien in onze Instagram Stories bijvoorbeeld steeds mooie kleding voorbijkomen en willen die zelf ook hebben. Of zien dat een maaltijdbox toch wel een uitkomst is en nemen ook een proefabonnement. Influencermarketing is daarom echt een uitkomst voor veel merken en een ideale manier om hun doelgroep te bereiken. Uit een Belgisch onderzoek blijkt zelfs dat 1 op de 4 jongeren tussen de 16 en 24 jaar de afgelopen 3 maanden een aankoop heeft gedaan nadat iets door een influencer werd aangeprezen. Wie regelmatig actief is op Instagram laat zich vast een keer verleiden tot het doen van een aankoop.
Influencers prijzen vaak naar eigen zeggen alleen producten of diensten aan waar zij zelf achter staan. Dat maakt de reclame vaak behoorlijk geloofwaardig. Hoewel sommige posts of stories uit het niets lijken te komen, passen veel producten inderdaad goed bij de influencer. En dat is reuze interessant voor adverteerders. Wanneer een product aantrekkelijk wordt aangeprezen en we het vaker voorbij zien komen, worden we er soms onbewust al warm voor gemaakt. Influencermarketing is niet meer weg te denken. Hoewel soms gedacht wordt dat een influencer alleen maar gratis producten krijgt toegestuurd, zit er natuurlijk veel meer achter. En een behoorlijk interessant verdienmodel, want voor reclame moet logischerwijs betaald worden.
Grappig feitje: als je Rianne Meijer heeft maar niet de influencer Rianne Meijer bent, dan krijg je juist altijd net niet de gratis spullen.
Dit is ‘de echte’ influencer:
En dit is de Rianne Meijer die wel steeds wordt benaderd, maar nooit de spullen krijgt:
Wat het werken met influencers voor campagnes zo aantrekkelijk maakt: het is toch net een tikje geloofwaardiger als iemand die niet van WC Eend is je vertelt dat je WC Eend moet kopen. Hoewel de ene campagne beter uitpakt dan de andere, wordt influencermarketing breed ingezet én er wordt goed mee gescoord. Wij gingen op zoek naar een aantal voorbeelden van succesvolle campagnes.
Alle grote merken werken samen met influencers. Verbind je merknaam aan iemand met veel bereik op Instagram en je weet dat items goed gaan scoren. Het is soms bijna een garantie voor succes. Grote influencers zoals Kylie Jenner vragen enorme bedragen voor een enkele post. Maar bijvoorbeeld ook onze eigen Negin Mirsalehi (6,3 miljoen volgers!) doet het heel goed.
Zowel nationaal als internationaal scoren de campagnes van maaltijdbox Hallo Fresh goed. Als je een beetje actief bent op Instagram is de kans groot dat je af en toe een gesponsorde post hebt gezien. En niet alleen in Nederland scoren de campagnes goed. Verschillende vrouwelijke influencers doen campagnes met kledingmerk en webshop NAK-D. Zij showen verschillende outfits en ze staan natuurlijk hartstikke mooi. Logisch dat zo’n merk graag samenwerkt met influencers die laten zien hoe goed de kleding staat. Onder andere op de accounts van Anna Nooshin en Monica Geuze zie je kleding van NAK-D voorbijkomen.
Overigens is niet alleen Instagram als medium interessant, ook op TikTok vind je steeds meer influencers die reclame maken. Uit het onderzoek onder Belgische jongeren bleek dat de helft van hen een merk ging volgen op social media omdat een influencer er iets over had gepost. En dat zijn niet alleen high end merken, maar dus ook bekende modeketens, cosmeticamerken en producenten van maaltijdboxen of bakmixen.
Voorlopig blijven influencers enorm interessant voor merken om mee samen te werken. Een doelgroep zo direct bereiken kan bijna nergens anders dan op social media. Het is als merk dé ideale manier om jezelf te positioneren. En de kracht van herhaling helpt ook een handje. Ik zie verschillende influencers dezelfde producten aanprijzen. Nadat deze 10 keer voorbij zijn gekomen ben ik toch geneigd om dan maar even een kijkje te nemen of het iets voor mij is. Hello Fresh heb ik al een tijdje geprobeerd, dus die kortingscodes sla ik even over. En WC Eend promoot voorlopig alleen nog zichzelf.