Je zou denken dat de markt voor sociale netwerken inmiddels wel verzadigd is. Niets is echter minder waar. Want met de opkomst van Clubhouse en de uitbreiding van de functies op bijvoorbeeld Instagram blijkt maar weer dat we er nog lang niet klaar mee zijn. Sinds vorig jaar maken we massaal Reels op Instagram en ook filmpjes op TikTok kijken en maken we sinds de uitbraak van het coronavirus meer dan ooit. De verschillende aanbieders kopiëren elkaars nieuwe functies dan ook graag maar voorzichtig. Er is dus duidelijk competitie!
Facebook heeft grote concurrentie van TikTok. En hoewel die laatste inmiddels alweer een paar jaar actief is, heeft Facebook nog geen vergelijkbaar alternatief geboden. Instagram heeft natuurlijk wel Reels, maar het is toch echt iets anders dan TikTok. Bovendien is TikTok laagdrempelig en als je filmpje leuk genoeg is kan het relatief gemakkelijk viral gaan. Zo’n groot publiek kun je onmogelijk bereiken met een post op Facebook of Instagram. En dan hebben we het nog niet eens over alle leuke effecten die TikTok je laat gebruiken. Het is toch net even iets anders dan de sticker die tante Sjaan onder je post plaatst.
Volgens kenner Eugene Wei is wat TikTok doet ook lastig te kopiëren door de concurrentie:
Facebook CEO Mark Zuckerberg weet natuurlijk hoe groot de concurrentie van TikTok is. Daarom kwam Instagram vorig jaar met Reels. Die, naast de reeds bestaande stories, gebruikers meer opties hebben gegeven om video’s te plaatsen. Maar is Facebook daarmee op tijd? En is het wel echt een concurrent voor TikTok? We weten dat TikTok vooral populair is bij een jonge generatie en natuurlijk weet ook Mark dat hij die jongeren moet aanspreken voordat ze zich nooit verbonden voelen met ‘oudjes’ Facebook en Instagram.
Dan hebben we nog nieuweling Clubhouse. Hoewel je er nog steeds alleen in komt met een uitnodiging (mits je een iPhone hebt), is het ongekend populair. Het zit vol beroemdheden, zowel nationaal als internationaal, en slaat bovendien goed aan bij 30+’ers. Het is een uniek nieuw platform dat we nu nergens anders mee kunnen vergelijken. Clubhouse is primair een audio-app en lijkt in niets op Facebook. Maar omdat we allemaal schaars zitten in onze tijd maken we wel keuzes op welk platform we ons willen begeven. Als dat Clubhouse is dan zal Facebook daardoor ook merken dat gebruikers minder tijd doorbrengen op het platform.
In een wereld waarin van alles verandert staan er continu nieuwe ondernemers op om toe te slaan. Kapers op de kust dus voor Facebook en andere gevestigde platformen, zoals Snapchat en Twitter. Naast Clubhouse is er nu ook Dispo. Een sociale foto-app op uitnodiging waar je pas na 24 uur de foto’s kunt zien die je met de app hebt gemaakt. Dispo is opgericht door David Dobrik, een van ’s werelds populairste YouTubers.
De tijd zal leren of Facebook overeind blijft en op welke manier Mark Zuckberg gaat proberen om zijn platform aantrekkelijk te houden voor gebruikers. Tot die tijd verdiepen we ons ook graag in Clubhouse en, vooruit, laat Dispo ook maar snel een hit worden.