We betalen in Nederland al jaren steeds minder vaak met contact geld. Daar herken ik mijzelf helemaal in, want ik heb zelden cash op zak. Omdat je het gewoon zelden meer nodig hebt. Meestal betaal ik contactloos met mijn pinpas of smarthone. En daarin ben ik niet de enige. Als gevolg van de pandemie zijn we in Nederland steeds vaker contactloos gaan betalen dit jaar, zo laat De Nederlandsche Bank (DNB) weten. Dus betalen we niet alleen minder vaak met cash, we steken zelden nog onze pas in de betaalautomaat. Het aantal contante betalingen nam vooral fors af tijdens de eerste lockdown. Nu betalen we weer iets vaker met cash, maar nog steeds veel minder dan voor de pandemie.
Het contactloos betalen heeft een enorme vlucht genomen. Op zich is dat niet gek, het is een redelijk nieuwe technologie die breed omarmd wordt omdat het gewoon reuze handig is. Je hoeft niets aan te raken en (meestal) geen pincode meer in te geven. In januari en februari van dit jaar betaalden we nog rond de 30% van de aankopen aan de kassa contant. Sinds juni is dat zo’n 20% en in april rekenden we zelfs nog maar 15% cash af. In oktober betaalden consumenten 67% van hun aankopen contactloos, dat lag begin dit jaar nog rond de 50%. Het aantal traditionele pintransacties neemt bovendien ook af. Dat doen we gemiddeld nog maar bij 12% van onze aankopen.
De uitbraak van het coronavirus heeft er niet alleen voor gezorgd dat we zelf minder vaak contact afrekenen, er zijn ook winkeliers die geen cash meer accepteren. Sommige mensen geven aan angst te hebben voor besmetting door het overdagen van geld. 30% van de mensen geeft aan minder vaak contant te betalen omdat het ons gewoon gemakkelijker is gemaakt om elektronisch af te rekenen. Zo zijn bijvoorbeeld de limietbedragen voor contactloos betalen zonder pincode verhoogd door de banken.
Ouderen hebben hun betaalgedrag behoorlijk aangepast in 2020. In februari rekenden zij nog bijna de helft van hun aankopen contant af, terwijl dat in oktober nog een kwart was. Het aandeel contactloos pinnen is meer dan verdubbeld onder deze doelgroep: van 27% in februari naar 58% in oktober. Deze doelgroep heeft de voordelen van contactloos betalen duidelijk ontdekt. 39% van de ondervraagden die sinds de coronacrisis minder vaak contact betalen, geven aan dat ze vaker elektronisch blijven betalen in de nabije toekomst. Onder hen zijn relatief veel ouderen. Verder zijn vooral mensen die een voorkeur hadden voor het traditionele pinnen contactloos betalen meer gaan waarderen.