12.04.2021
Nieuws

‘Coolblue stelt beursgang uit tot na de zomer’

By: Redactie Dutchcowboys

BlogNieuws

Het FD meldt (abonnement) vanochtend op basis van ingewijden dat Coolblue besloten heeft de geplande beursgang van het bedrijf uit te stellen tot later dit jaar. In februari bevestigde investeerder HAL, voor 49 procent eigenaar van Coolblue, dat de beursgang dit jaar zou plaatsvinden. Daarbij werd aangenomen dat dit in de zomer zou gebeuren. Echter, zo stond ook in hetzelfde persbericht (pdf), de het precieze moment van de beursgang zou onder andere ook afhangen van de actuele situatie op de financiële markten.

Zwangerschap CFO en ‘puntjes op i’

Hoe dan ook, als de bronnen van het FD het bij het rechte eind hebben, heeft CEO Pieter Zwart, die nog altijd 51 procent van de aandelen in handen heeft, nu dus besloten dat de beursgang minimaal enkele maanden opgeschort wordt, in ieder geval tot na de zomer . Een exacte reden voor het uitstel, dat naar verluid tot de herfst zal duren, wordt niet gemeld. Wel worden enkele factoren genoemd die meegespeeld zouden hebben.

CEO Pieter Zwart zou meer tijd willen gebruiken om de ‘puntjes op de i’ te zetten en de organisatie zo goed mogelijk voor te bereiden op de IPO. Daarnaast wordt ook het feit dat CFO Daphne Smit binnenkort met zwangerschapsverlof gaat, genoemd als een van de redenen voor het uitstel. De CFO is onder andere verantwoordelijk voor onderhandelingen met potentiële aandeelhouders. De derde factor die genoemd wordt is het feit dat de medewerker die verantwoordelijk is of wordt voor investor-relations, nog niet ingewerkt is.

coolblue-zwart.jpeg

Nú is het moment voor een beursgang

De toekomst moet leren of de genoemde factoren inderdaad de hoofdoorzaak van het uitstel zijn. Het afgelopen jaar was voor Coolblue, en bijna alle online winkels, in ieder geval het succesvolste jaar uit haar bestaan. Met de omzet- en winststijgingen die in 2020 behaald zijn, lijkt een beursgang in 2021 ‘the way to go’.

De kans is immers zeer reëel dat de resultaten in 2021, wanneer de coronacrisis op zijn eind loopt en consumenten weer fysiek kunnen en mogen gaan shoppen, minder rooskleurig zullen uitvallen.

Share this post