Vlak voor de persconferentie van Apple, waar onder andere de nieuwe iOS en MacOS versies werden gepresenteerd, onthulde Facebook’s CEO Mark Zuckerberg een tool voor financiële inzage voor content creators. Het betreft een interface waarmee zij kunnen zien welke invloed de vergoedingen die aan Apple en Google betaald moeten worden, hebben op de inkomsten die via Facebook Events gegenereerd kunnen worden.
Via de interface gaat Facebook content creators die betaalde events organiseren in detail tonen welk deel van de inkomsten door wie ‘afgeroomd’ worden. Behalve de verplichte belastingen worden ook de provisies van Apple en Google zichtbaar gemaakt, plus eventuele terugbetalingen aan deelnemers die afzegden of recht hadden op restitutie. Hieronder staat een voorbeeld van de specificatie zoals Facebook die gaat geven.
Dat juist Facebook deze inzage geeft zal vooral ook te maken hebben met het feit dat het sociale netwerk zelf geen deel van de inkomsten ‘afpakt’. Dat blijft volgens Zuckerberg, voor evenementen van content creators, nog minimaal zo tot 2023. Bij de lancering van Facebook Events werd 2021 nog genoemd als ‘minimale gratis periode’, maar dat wordt nu dus met twee jaar verlengd.
Wanneer deze nieuwe interface gelanceerd wordt, heeft Zuck nog niet bekend gemaakt. Het enige dat hij daarover nog zei is dat Facebook ‘binnenkort’ meer details daarover prijs zal geven.