11.05.2021
Gaming

Sony werkt aan de volgende generatie VR headset voor PlayStation 5

By: Ron Smeets

BlogGaming

Het is nog een gerucht, maar diverse bronnen hebben tegen UploadVR geroepen dat de volgende versie van de PS5 VR headset uitgerust wordt met enkele flinke verbeteringen en nieuwe features. Sony heeft eerder wel al bevestigd dat er aan een nieuwe VR Headset voor de PlayStation gewerkt wordt, maar verder officieel nog geen specificaties genoemd. Gespeculeerd wordt nu onder andere over een nieuwe resolutie van, in totaa, 4000 x 2040 pixels, ofwel 2000 x 2040 pixels met oog.

Eye-tracker en haptic feedback

Andere vernieuwingen die de bronnen van deze geruchten benoemen zijn onder andere een instelknop voor het scheiden van de lenzen en een eye-tracking sensor om zogenoemd ‘foveated rendering’ mogelijk te maken. Daarbij wordt de beeldkwaliteit in het perifere zicht van de speler verlaagd om de workload van het renderen te verlagen.

De nieuwe VR headset zou daarnaast ook uitgerust worden met een trilmechanisme om haptic-feedback mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan bewegingen waardoor die de indruk van G-krachten wekken wanneer je een racespel speelt of een trilling als je in een game op je hoofd geslagen wordt. Enfin, je kunt het zo gek niet bekenken, denk ik.

De controllers voor de nieuwe PS5 VR headset werden eerder al gespot
De controllers voor de nieuwe PS5 VR headset werden eerder al gespot

Ingebouwde camera’s

Een andere feature die het gebruik en de bewegingsvrijheid van gamers ten goede moet komen is het gebruik van de ingebouwde camera’s om de positie van de nieuwe controllers te volgen.

Eye-tracking kan bovendien ook het gevoel van sociale connectie tussen avatars in VR drastisch veranderen. Over het algemeen zorgt de technologie voor subtielere expressie, wat zich vertaalt naar een dieper gevoel van feitelijk samen zijn met een andere persoon in een virtuele wereld. Kortom, een nog realistischere gameplay.

Eye-tracking kan ook voor andere doeleinden worden gebruikt, zoals veel realistischere werptechnieken, die rekening houden met waar een speler naar kijkt wanneer hij een virtueel object loslaat.

Share this post