Ondernemers laten enorme kansen liggen als ze niet vindbaar zijn op Pinterest. Dit is een krachtig platform dat veel ondernemers onderschatten. Vaak omdat ze denken dat het alleen draait om mooie plaatjes of het een ander social media kanaal is, wat dus vooral weer tijd kost. Een gemiste kans.
Pinterest is na Google de grootste zoekmachine ter wereld die voor meer verkeer en verkopen kan zorgen, zonder dat je hier continu actief hoeft te zijn. En het is dus geen ander social media kanaal zoals Instagram, Facebook of Linkedin. Mensen gebruiken Pinterest om hun volgende aankoop te plannen.
Daarom organiseerde Maaike Gulden samen met Pinterest, Tailwind en 5 toonaangevende Pinterest experts van Nederland een online Pinterest summit op 1 juli. Een dag lang konden ondernemers en marketeers gratis trainingen volgen van, zodat ze dit platform optimaal kunnen inzetten.
Initiatiefnemer en social media expert Maaike Gulden is Pinterest-gebruiker van het eerste uur. Ze vindt het jammer dat veel ondernemers en marketeers dit platform links laten liggen. Wereldwijd zijn er maandelijks ruim 478 miljoen gebruikers actief. In Nederland zijn dat er 5,34 miljoen en in Vlaanderen 2,96 miljoen.
Mensen zoeken op Pinterest bewust naar content waardoor deze niet als storend ervaren wordt. Ze doen dit om hun volgende aankoop te plannen. “Pinterest barst dus van de shoppers. Voor mij als ondernemer is daarnaast het voordeel dat dit kanaal mij weinig tijd kost terwijl het mij de meeste websitebezoekers en klanten oplevert. Je kunt je content inplannen, ongestraft links delen en hoeft niet te reageren of continu online te zijn om de algoritmes te pleasen”, aldus Maaike Gulden.
Pinterest is geen kanaal zoals Instagram of Linkedin waar mensen willen zien wat bekenden aan het doen zijn. Het is een zoekmachine waar ze bezig zijn om de toekomst te plannen, en dus eerder vergelijkbaar met Google. Wat zijn de voordelen van Pinterest?
Pinterest is een visuele zoekmachine dus deel je hier content in de vorm van een afbeelding of video, een zogenaamde pin. Waaraan voldoet een goede pin? Dit zijn de aanbevelingen van Pinterest:
Dus laat jij deze kans liggen of zorg jij ervoor dat je bedrijf vindbaar is op Pinterest? Dit kanaal zorgt voor meer websitebezoekers en klanten zonder dat je 24/7 online hoeft te zijn en zonder enorm marketingbudget.
[Fotocredits –
Jirapong © Adobe Stock]