08.07.2021
Social Media

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media

Ondernemers laten enorme kansen liggen als ze niet vindbaar zijn op Pinterest. Dit is een krachtig platform dat veel ondernemers onderschatten. Vaak omdat ze denken dat het alleen draait om mooie plaatjes of het een ander social media kanaal is, wat dus vooral weer tijd kost. Een gemiste kans.

Pinterest is na Google de grootste zoekmachine ter wereld die voor meer verkeer en verkopen kan zorgen, zonder dat je hier continu actief hoeft te zijn. En het is dus geen ander social media kanaal zoals Instagram, Facebook of Linkedin. Mensen gebruiken Pinterest om hun volgende aankoop te plannen.

Online Pinterest Summit

Daarom organiseerde Maaike Gulden samen met Pinterest, Tailwind en 5 toonaangevende Pinterest experts van Nederland een online Pinterest summit op 1 juli. Een dag lang konden ondernemers en marketeers gratis trainingen volgen van, zodat ze dit platform optimaal kunnen inzetten.

Ondernemers laten enorme kansen liggen

Initiatiefnemer en social media expert Maaike Gulden is Pinterest-gebruiker van het eerste uur. Ze vindt het jammer dat veel ondernemers en marketeers dit platform links laten liggen. Wereldwijd zijn er maandelijks ruim 478 miljoen gebruikers actief. In Nederland zijn dat er 5,34 miljoen en in Vlaanderen 2,96 miljoen.

Pinterest gebruikers in Nederland - bron Pinterest
Pinterest gebruikers in Nederland - bron Pinterest

Pinterest barst van de shoppers

Mensen zoeken op Pinterest bewust naar content waardoor deze niet als storend ervaren wordt. Ze doen dit om hun volgende aankoop te plannen. “Pinterest barst dus van de shoppers. Voor mij als ondernemer is daarnaast het voordeel dat dit kanaal mij weinig tijd kost terwijl het mij de meeste websitebezoekers en klanten oplevert. Je kunt je content inplannen, ongestraft links delen en hoeft niet te reageren of continu online te zijn om de algoritmes te pleasen”, aldus Maaike Gulden.

De voordelen van Pinterest

Pinterest is geen kanaal zoals Instagram of Linkedin waar mensen willen zien wat bekenden aan het doen zijn. Het is een zoekmachine waar ze bezig zijn om de toekomst te plannen, en dus eerder vergelijkbaar met Google. Wat zijn de voordelen van Pinterest?

  • Pinterest is een zoekmachine, vergelijkbaar met Google dus moet je het ook zo behandelen.
  • En duurt het op Google vaak lang om hoog te scoren, op Pinterest lukt dat al in een paar weken (en dit wordt ook geïndexeerd door Google).
  • Op Pinterest mag je ongestraft linkjes delen naar je website waardoor dit een enorme traffic aanjager is.
  • Je hoeft hier ook niet sociaal te zijn en terug te praten, maar kunt alleen posten wat een hoop tijd scheelt.
  • Hierdoor kun je jouw content heel gemakkelijk één keer per maand voorbereiden en inplannen, en heb je er nauwelijks omkijken naar.
  • Op Facebook of Instagram is de gemiddelde houdbaarheid van je content slechts een paar uur maar op Pinterest blijft je content jaren vindbaar.
  • Mensen bepalen ook zelf welke content ze zien waardoor deze niet als storend ervaren wordt.

Waaraan voldoet een goede pin?

Pinterest is een visuele zoekmachine dus deel je hier content in de vorm van een afbeelding of video, een zogenaamde pin. Waaraan voldoet een goede pin? Dit zijn de aanbevelingen van Pinterest:

  • Gebruik verticale afbeeldingen of video’s met een 2:3 ratio (bij voorkeur 1000 x 1500 pixels.
  • Zet je product of dienst centraal.
  • Voeg tekst overlays toe om de boodschap over te brengen.
  • Vermeld een duidelijke call-to-action.
  • En voeg subtiele branding toe aan je pin.
<i>Bron: Pinterest</i>
Bron: Pinterest

Ben jij al overtuigd?

Dus laat jij deze kans liggen of zorg jij ervoor dat je bedrijf vindbaar is op Pinterest? Dit kanaal zorgt voor meer websitebezoekers en klanten zonder dat je 24/7 online hoeft te zijn en zonder enorm marketingbudget.

[Fotocredits –
Jirapong © Adobe Stock]

Share this post