21.01.2021
Automotive

Nederland beschikt al over 80.000 thuislaadstations

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

De elektrische auto is nog altijd aan een opmars bezig. Steeds meer merken komen dan ook met een hybride of volledig elektrisch model op de markt. Het laden blijft alleen altijd nog een puntje. Zo waren er vorig jaar tijdens de carnavalsvakantie laadpaalfiles bij benzinestations in Duitsland en Oostenrijk. Maar ook in Nederland is het nog niet overal even goed geregeld. Dat verschilt zelfs per gemeente. In sommige woonwijken zijn al een X aantal openbare laadpunten aanwezig, waardoor jij geen nieuwe aan kan vragen, en je soms de auto een paar honderd meter verderop (als er plaats is) kan laden. Optie is natuurlijk een laadpunt thuis, maar dan moet je wel over een eigen oprit beschikken.

Toch beschikt in Nederland al twee derde van de bezitters van een elektrische auto thuis over een laadstation. Dit komt neer op zo’n 80.000 thuislaadstations in Nederland. Zo blijkt uit de Smart Car Monitor.

Grootste marktaandeel

66% van elektrische autobezitters heeft thuis een eigen laadstation. Bijna een derde van deze
thuislaadstations is van het merk NewMotion (30%). Deze partij wordt gevolgd door aanbieders
EVBox (17%) en Tesla (15%).

Gemiddeld bedragen de kosten voor het installeren van een
laadstation aan huis ongeveer € 1.200. De totale investeringen die Nederlandse consumenten
hebben gemaakt voor het installeren van deze laadstations komen daarmee op € 100 miljoen.

Marktaandelen thuislaadstations
Marktaandelen thuislaadstations

Gemiddelde afstand tot laadpaal 313 meter

Gemiddeld vinden bezitters op 313 meter van hun huis een openbare laadplek. 62% van de bezitters van elektrische auto’s maakt gebruik van zo’n openbare laadplek voor het opladen van de auto. Daarnaast gebruikt de helft (50%) de laadpalen op het werk en 25% laadt de auto op bij een tankstation.

Laadkosten gemiddeld € 924 per jaar

Gemiddeld betalen bezitters van elektrische auto’s € 924 per jaar aan laadkosten. Daaronder vallen zowel kosten voor het thuisladen, laden op het werk en het laden op openbare laadplekken. Dit komt jaarlijks neer op een totale omzet van bijna € 125 miljoen. 61% van deze laadkosten wordt door de werkgever betaald.

Over het onderzoek

De resultaten in dit persbericht komen uit de Smart Car Monitor van Multiscope, een grootschalig onderzoek naar de status en toekomst van elektrisch, connected, autonoom én gedeeld autorijden in Nederland.

Share this post