Het is dit jaar hard gegaan met de verkoop van de e-bike in Nederland. Inmiddels is dan ook een op de drie Nederlanders is in het bezit van een elektrische fiets (32%). Veruit het merendeel hiervan zijn elektrische stadsfietsen (78%). Zo blijkt uit de E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope gehouden onder ruim 6.400 Nederlanders.
De merken Stella (47%) en Gazelle (47%) hebben de hoogste spontane naamsbekendheid wanneer het gaat om e-bikes. Vooral top of mind (1) denken de meeste Nederlanders als eerste aan Stella (28%) en Gazelle (18%). De voornaamste concurrentie op het gebied van naamsbekendheid zijn de merken Batavus, Sparta en Giant.
De markt van elektrische stadsfietsen is behoorlijk versplinterd. Gazelle (16%), Sparta (16%) en Stella (12%) hebben de grootste marktaandelen. Batavus is de nummer vier met een marktaandeel van 9%. Op enige afstand volgen merken zoals Giant (4%), QWIC (3%), Cortina (3%) en Koga (3%).
Nederlanders zijn zeer tevreden over hun elektrische stadsfiets. Gemiddeld geven bezitters hun fiets een 8,5. Ruim 83% beoordeelt zijn of haar elektrische stadsfiets met een 8,0 of hoger. Meer in het bijzonder is men vooral tevreden over de goede accu en het beperkte onderhoud. Van alle merken krijgt Koga (9,0) het hoogste rapportcijfer. Kort daarachter volgen de merken QWIC (8,9) en Flyer (8,8). De top vijf wordt gecomplementeerd door de merken Stella (8,6) en Batavus (8,5).
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. De resultaten in dit komen uit de E-bike Monitor, een grootschalig marktonderzoek naar elektrische fietsen en lichte elektrische voertuigen. In het onderzoek zijn 6.411 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Photo by Samson Katt from Pexels