Hyundai Motor heeft vandaag de IONIQ 5, Hyundai’s nieuwe line-up-merk voor batterij-elektrische voertuigen (BEV), tijdens een virtueel wereldpremière-event gelanceerd. Hyundai omschrijft de IONIQ 5 als een middelgrote Crossover Utility Vehicle (CUV).
De IONIQ 5 is gebaseerd op het speciaal voor BEV’s ontwikkelde Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Dat geeft de IONIQ 5 zijn unieke proporties op een lange wielbasis. Voor het Zuid-Koreaanse merk is de IONIQ brand tevens de start van een nieuw tijdperk.
Met het nieuwe design wil Hyundai de traditionele kaders doorbreken en wordt tegelijkertijd een link gemaakt naar de designtaal van merk waarbij wordt verwezen naar de introductie van de Hyundai Pony, de eerste productieauto van de fabrikant uit 1975. Dit design blijft straks terugkomen naarmate er modellen van line-up-merk IONIQ op de markt komen.
Wie voor het eerst de IONIQ 5 ziet zal worden verrast door het vernieuwende uiterlijk. Hyundai omschrijft het als een timeless design. Dat moet haast bedoeld zijn voor de toekomst want de CUV heeft nogal wat opvallende (of juist niet) kenmerken. Wat het design bijzonder maakt is dat het uiterlijk van de IONIQ 5 is geïnspireerd op het profiel van de Pony uit 1976. Het nieuwe ontwerp staat op een platform met een wielbasis van 300 cm wat direct impact heeft op de ruimte in de auto.
Het front van de IONIQ 5 laat zich het best vergelijken met dat van een schelp. De voorbumper (in V-vorm) heeft een nieuwe verrassende lichtsignatuur die ook terugkomt op de achterzijde van de auto. Die verlichting gaat hem ook in het donker herkenbaar maken. Het minimale gebruik van naden en vlak geplaatste handgrepen accentueren het minimalistische design wat je ook in het interieur ziet terugkomen. Verder heeft de IONIQ 5 speciaal ontworpen 20-inch wielen gekregen die goed passen bij het ontwerp.
De IONIQ 5 heeft hierdoor een nieuw verfrissend design gekregen en stapt ver weg van alle bestaande modellen van het Zuid-Koreaanse merk. Door het op deze manier ook wat extremer te maken is het wel een design waar je in een keer verliefd op bent, of juist niet. Duidelijk is ook dat Hyundai goed heeft gekeken naar hoe de designtaal in automotive aan het veranderen is. Juist bij nieuwe elektrische voertuigen en al helemaal bij een nieuwe brand heb je nu de kans om volop te innoveren. Het lijkt er op dat Hyundai bewust die keuze heeft gemaakt.
Hyundai omschrijft het interieur van de IONIQ 5 als ‘Living Space’. Meest opvallend hierin is het zogenoemde ‘Universal Island’, een in lengterichting over 140 mm verschuifbaar middenconsole. Door dit Universal Island en de volledig vlakke vloer waaronder het batterijpakket is ondergebracht, heb je zowel als bestuurder maar ook als passagier optimale bewegingsvrijheid.
De IONIQ 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen die in elke gewenste hoek zijn te verstellen. De dikte van de stoelen is met zo’n 30 procent gereduceerd, zodat de achterpassagiers extra beenruimte hebben.
Veel van de oppervlakken – zittingen, deurpanelen en armleuningen, hemelbekleding – zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen, zoals gerecyclede PET-flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook natuurlijke wolgarens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder, biologische verf met plantenextracten.
Je kunt kiezen uit negen carrosseriekleuren, waarvan vijf op de natuur geïnspireerde tinten die exclusief binnen de Hyundai-range zijn voorbehouden aan de IONIQ 5. Voor het interieur zijn drie kleurenthema’s beschikbaar.
De IONIQ 5 komt op de markt met vier elektrische configuraties. Er is de keuze uit twee batterijpakketten, 58 en 73 kWh, en keuze uit een (alleen achter) en twee (voor en achter) elektromotoren. Alle versies hebben een ruime actieradius en een topsnelheid van 185 km/u.
De meest uitgebreide versie is voorzien van een elektromotor van 155 kW achterin en een 70 kW sterke elektromotor voorin, wat vierwielaandrijving (AWD) mogelijk maakt. De elektromotor achterin heeft een koppel van 350 Nm, die voorin van 255 Nm. In combinatie met het 73 kWh grote batterijpakket heeft deze configuratie een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. Opvallend is dat deze uitvoering van de IONIQ een aanhanger van maximaal 1.600 kg mag trekken.
De 73 kW-versie met achterwielaandrijving heeft een elektromotor met 160 kW vermogen (125 kW in combinatie met de 58 kWh-batterij) en 350 Nm koppel, en accelereert in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale actieradius van de volledig elektrische IONIQ 5 is naar verwachting 470-480 km volgens de WLTP-norm.
Het nieuwe E-GMP-platform van de IONIQ 5 kan gebruikmaken van zowel een 400- als 800-volt laadinfrastructuur. Het platform is standaard geschikt voor 800 volt maar ook voor 400 volt, zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Hyundai claimt dat hun multi-charging-systeem voor een elektrische auto het eerste in de wereld is. Met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. Vijf minuten opladen is al genoeg voor 100 kilometer extra actieradius (WLTP).
De IONIQ 5 is uitgerust met Vehicle-to-Load-technologie (V2L). Daarmee kun je extra vermogen van de voertuigaccu ontladen om andere elektrische apparaten (110V/220V) van energie te voorzien. Natuurlijk kun je je elektrische BBQ er mee gebruiken tijdens een outdoor weekend maar meer toepasselijk is bijv. het opladen van je e-Bike.
De V2L-functie heeft een vermogen van maximaal 3,6 kW. De V2L-aansluiting in het interieur bevindt zich onder de tweede zitrij en is te gebruiken als de auto rijdt. Een tweede V2L-aansluiting bevindt zich aan de buitenzijde, bij de laadaansluiting. Met gebruik van een omvormer je hierop elektrische apparaten aansluiten. Deze aansluiting werkt ook als de auto is uitgeschakeld.
In de IONIQ 5 heeft een persoonlijk te configureren dubbel dashboard bestaande uit een 12-inch infotainment scherm en een eveneens 12-inch digitaal instrumentencluster dat zelf is aan te passen naar je eigen wensen.
Als eerste Hyundai is de IONIQ 5 uitgerust met een Augmented Reality Head-Up Display (AR HUD), waarmee de voorruit in feite een projectiescherm is. Verder is deze nieuwe CUV uitgerust met de nieuwste generatie van Hyundai SmartSense (veiligheids- en rij-assistentiesystemen. De IONIQ 5 is tevens het eerste model van Hyundai dat is voorzien van Highway Driving Assist 2.
Hyundai introduceert een speciale uitvoering van de IONIQ 5. Dit introductiemodel met de naam ‘Project 45’ is online te reserveren. Deze ‘special edition’ is voorzien van alle beschikbare technologie en designdetails inclusief een dak met zonnepanelen, 20-inch wielen en de Advanced Head-Up Display met augmented reality-functies.
Je kunt de auto reserveren via een speciale reserveringswebsite. De IONIQ 5 ‘Project 45’ is beschikbaar voor een consumentenprijs van € 58.995. Na de aanmelding wordt je uitvoerig op de hoogte gehouden in de vorm van exclusieve video’s, beelden en nieuws over de auto naast info over de productie tot aan de aflevering.
Van deze IONIQ 5 Project 45 ‘special edition’ worden er slechts 3.000 exemplaren gebouwd voor de gehele wereldmarkt. De mogelijkheid om het introductiemodel te reserveren is beschikbaar in Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen.
De IONIQ 5 is vanaf de zomer van 2021 leverbaar.