02.12.2020
Automotive

Hyundai ontwikkelt nieuw platform voor volgende generatie van elektrische auto’s

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Terwijl de Nederlandse consument nog volop bezig is met de vraag of zijn of haar volgende auto, hybrid of elektrisch moet zijn, komt een van de marktleiders in dit segment de Hyundai Motor Group al met een nieuw platform voor de volgende generatie van volledig elektrische auto’s met een batterij.

De Zuid-Koreaanse autofabrikant – Hyundai en KIA – lanceerde gisteren het al eerder aangekondigde E-GMP-platform wat specifiek ontwikkeld is voor de volgende generatie van volledig elektrische voertuigen.

Belangrijkste kenmerken E-GMP-platform

Elektrische auto’s op basis van dit platform krijgen een potentieel bereik van meer dan 500 km en zouden binnen 18 minuten tot 80% moeten kunnen worden opgeladen met een verbeterde supercharger. In slechts vijf minuten zou je al een actieradius van 100 km moeten kunnen bereiken. Met een 800V is Maar er is meer want ook het geïntegreerde Power Electric-systeem krijgt de eerste multi-oplaadfunctie van (400/800V) geschikt voor een bidirectionele stroomconversiefunctie. Dit betekent dat de auto ook stroom kan geven voor het opladen van een andere EV of als voorbeeld je huis kan voorzien van elektriciteit.

Verder belooft Hyundai ook het platform te kunnen inzetten voor meer krachtige modellen met een acceleratie van van 0 naar 100 km/u in minder dan 3,5 seconden en met topsnelheden tot 260 km/u. Nieuwe componenten moeten de rijdynamiek optimaliseren en veiligheid van de cabine maximaliseren.

E-GMP en de toekomst

Op dit nieuwe EV-platform is Hyundai van plan om tegen 2025 in totaal 23 nieuwe modellen te introduceren die in totaal goed zouden moeten zijn voor 1 miljoen wereldwijde verkopen per jaar. Hyundai verkocht in 2019 7.2 miljoen auto’s wereldwijd. Het zou betekenen dat het merk (Hyundai en KIA samen) over 4 jaar zo’n 15% van sales bestaat uit volledig elektrische voertuigen.

De eerste auto’s die zijn uitgerust met E-GMP, waaronder de IONIQ 5, worden begin 2021 al verwacht samen met nog een reeks van andere modellen. Hyundai noemt als belangrijkste voordelen een grotere ontwikkelingsflexibiliteit, krachtige rijprestaties, een groter rijbereik, verbeterde veiligheidsvoorzieningen en meer binnenruimte voor inzittenden en bagage. Het betekent dat de nieuwe modellen op alle punten fors worden verbeterd.

Het nieuwe E-GMP platform van Hyundai
Het nieuwe E-GMP platform van Hyundai

Rijprestaties, veiligheid en ruimte

Het E-GMP-platform is ontwikkeld om verbeterde rijprestaties op de weg bij hogere snelheden. Dit komt met name door een verbeterde gewichtsverdeling tussen voor- en achterzijde en een laag gemonteerd accupakket en een krachtige elektromotor. De accu is omgeven met een accudraagconstructie van ultrasterk staal. Ook is het chassis extra versterkt en hebben de ingenieurs de botsingsenergie naar het elektrische systeem en de accu kunnen minimaliseren.

Het E-GMP-platform maximaliseert de binnenruimte door een lange wielbasis en korte overhangen voor en achter waardoor veel binnenruimte ontstaat. Met het accupakket onder de vloer krijg je in de auto een vlakke vloer. Dit zorgt voor meer beenruimte voor de passagiers terwijl ook verschillende opstellingen voor de voor- en achterbank mogelijk zijn.

E-GMP Power

Het nieuwe Power Electric (PE) -systeem van de E-GMP bestaat uit één compacte module die in is om de prestaties van de motor met 70% te verhogen in vergelijking met bestaande motoren. Alle voertuigen die worden ontwikkeld met het E-GMP-platform, gebruiken een gestandaardiseerde enkelvoudige batterijmodule. Deze module is samengesteld uit standaardcellen van het pouch-type en kan naar behoefte voor elk voertuig in verschillende hoeveelheden worden verpakt.

Een flexibel interieur met een vlakke vloer
Een flexibel interieur met een vlakke vloer

800V bidirectioneel laadsysteem

De meeste bestaande EV’s (snellaad-infrastructuur) bieden 50 kW tot 150 kW opladen voor EV’s die zijn uitgerust met een 400V-systeem; De ontwikkeling van een 800V-infrastructuur, met een laadvermogen tot 350 kW verbetert het snelladen aanzienlijk. Om dit in de merkt mogelijk te maken zal IONITY, strategische partner van Hyundai, haar hoogvermogen laadnetwerk verder uitbreiden in Europa.

In tegenstelling tot eerdere EV’s, die alleen opladen in één richting accepteren, is het oplaadsysteem van de E-GMP flexibeler. De nieuw ontwikkelde – Integrated Charging Control Unit (ICCU) – en onderdeel van het platform vertegenwoordigt een upgrade van bestaande on-board laders (OBC), die normaal gesproken alleen elektriciteit in één richting laten stromen vanuit een externe stroombron. De ICCU maakt het mogelijk om ook extra energie van de voertuigaccu te ontladen (Vehicle to grid) zonder extra componenten. Hierdoor kan kan de auto ook energie leveren aan andere voertuigen en bijv. aan je woning. Als voorbeeld kan de auto tot 3,5 kW energie leveren, genoeg om een middelgrote airconditioner en een 55-inch televisie 24 uur te laten werken.

De mogelijkheden van een bidirectioneel laadsysteem
De mogelijkheden van een bidirectioneel laadsysteem

IONIQ en KIA

Met E-GMP zal Hyundai in totaal 23 EV-modellen introduceren, waaronder 11 speciale EV-modellen en tegen 2025 met als doel om meer dan 1 miljoen EV’s wereldwijd te verkopen. Als onderdeel van deze visie lanceerde Hyundai Motor Company in augustus 2020 drie specifieke EV-modellen, de IONIQ 5,6 en 7 (2024) in verschillende voertuigsegmenten.

Ook Kia ondergaat ook een belangrijke transformatie voor de middellange tot lange termijn. In september 2020 kondigde Kia plannen aan om het aandeel van de EV-verkoopvolumes als percentage van de totale verkoop tegen 2025 te verhogen tot 20 procent. Het bedrijf publiceerde onlangs ook een vroege afbeelding van zeven speciale EV-modellen die tegen 2027 opeenvolgend zullen worden uitgebracht.

Hyundai E-GMP
Hyundai E-GMP

Share this post