08.10.2020
Technology

Bezorgrobot rijdt op campus HBO in Breda: ‘Zien hoe de toekomst eruit ziet’

By: Floyd Aanen

BlogTechnology

Hoe zorgen we dat robots nuttig en doeltreffend worden ingezet in de toekomst? Op die vragen hopen ze op de nieuwe campus van Breda University of Applied Sciences (BUas) de komende zes weken antwoord te krijgen.

Daar is deze maand een praktijkproef met een elektrische en autonoom rijdende bezorgrobot gestart. De robot rijdt stapvoets (5 km/u) en gaat verschillende goederen tussen de drie gebouwen op de campus in Breda rondbrengen. ,,De conciërges en medewerkers van de bibliotheek gaan de robot gebruiken om kleine pakketjes zoals boeken te laten vervoeren op de campus”, zegt projectleider Jeroen Weppner. Nieuwe en slimme mobiliteit is een belangrijk thema binnen de opleidingen Built Environment & Logistics bij BUas.

Projectleider Jeroen Weppner
Projectleider Jeroen Weppner

Duidelijk testdoel voor robot

,,Het is een test, maar we hebben wel een hoger doel. Veel steden in ons land hebben de ambitie om duurzaam en leefbaar te zijn en dat betekent een klimaatneutrale binnenstad.” De bezorgrobot is een prototype van fabrikant Airlift Systems uit Qatar, met een vestiging in Rotterdam. Zij hebben de robot uit Qatar over laten komen.

Naast de wens om duurzaam te leven heeft het ook een zakelijke kant. ,,In de logistieke sector is er een groeiende vraag naar goedkopere een duurzamere oplossingen om pakketjes te halen en brengen. Dat is nu redelijk duur omdat er een chauffeur ingezet moet worden.” Weppner wil dat deze proef vooral laat zien wat er mogelijk is: ,,Zien wat er kan en dan kijken of het mogelijk is om daar een businesscase omheen te bedenken.”

Risico’s vermijden

Er zit wel degelijk een risico vast aan deze proef. ,,Als de robot een fietser of scooter zou aanrijden of tegen een paal botst dan moet het apparaat verzekerd zijn.” Daarom heeft Weppner lang nagedacht over het afdekken van de risico’s: ,,Aon Verzekeringen is samen met ons deze uitdagingen aangegaan. We zijn al een paar jaar bezig met de voorbereiding.”

De techniek en de robot is er maar alles eromheen nog niet. ,,De wetgeving op dit vlak is een beetje een grijs gebied. De komende vijf jaar komen er tientallen aanvragen om met dit soort robots te gaan rijden. Maar hoe regelen we dat juridisch? Dat is een vraag die we nog moeten beantwoorden. Daar ligt voor ons ook een kans om dat te onderzoeken en te kijken of we die vraag kunnen beantwoorden. De techniek is er, de robot is er, maar alles eromheen staat nog in de kinderschoenen.”

Bredase politiek is ook enthousiast

De proef leidt ook tot enthousiaste reacties bij de Gemeente Breda. Wethouder Boaz Adank: ,,Een dergelijk innovatief project past goed in onze economische strategie om innovatief en onderscheidend te zijn. Tegelijk zien we ook dat er voor dit soort vormen van nieuwe mobiliteit nog weinig regelgeving en kaders beschikbaar zijn. Er zijn nu te veel regels die innovatie in de weg staan. Dus ook voor ons is het een goede leerervaring, te meer we hopen dat we in de toekomst meer van dergelijke initiatieven mogen ontvangen.”

De test wordt mede mogelijk gemaakt door co-financiering uit het Onderzoek- en Ontwikkelfonds van de Regio West-Brabant en Logistics Community Brabant (LCB).

CTO Nebras Ozzo van Airlift systems legt (in het Engels!) de technische kant van de werking van de robot uit:

Studenten onderzoeken

Gedurende de proef doen studenten van BUas onderzoek naar de effecten van de bezorgrobot. De performance van het voertuig, het gedrag van de omgeving zoals voetgangers en fietsers op de campus. Maar ook de gebruiksvriendelijkheid van een dergelijke robot is onderdeel van het onderzoek. ,,De gebruikservaringen zijn net zo belangrijk als de technische kant en wat de logistieke sector ermee kan. Het is nieuw en ook misschien wel een beetje spannend.”

Share this post