De manier waarop we reizen zoeken en boeken verandert steeds vaker, onder meer door nieuwe technologieën en zorgen voor het klimaat. KLM komt daarom met een voorspelling voor de trends omtrent reizen en technologie in 2020.
Al eerder bleek dat millennials en Gen Z heel anders omgaan met reizen dan Baby Boomers. De helft van Gen Z en millennials houdt rekening met het ‘Instagramgehalte’ van bestemmingen. Ze willen weten hoeveel likes de bestemming oplevert en voor ruim 25 procent van de ondervraagden is het zelfs een vereiste dat de vakantiebestemming zorgt voor mooie foto’s. Ondanks dat ze hier veel waarde aan hechten, moeten de foto’s wel authentiek en eigen zijn.
Instagram is, zoals verwacht, ook een belangrijke bron van inspiratie voor veel reizigers. In 2020 zal de rol van Instagram hierin alleen maar belangrijker worden. Het blijkt dat reizigers vooral naar posts van vrienden en familie kijken (ruim 65 procent), maar ook van onbekenden via hashtags (bijna 46 procent). Hoewel er vaak wordt gedacht dat influencers en beroemdheden veel invloed hebben op volgers, zal hun invloed als inspiratiebron op het gebied van reizen verminderen. Dit komt doordat meer dan de helft van de reizigers de foto’s die influencers delen ongeloofwaardig vindt.
Er wordt veel tijd online besteed om de ideale vakantiebestemming te vinden. Meestal doen mensen dit door zoekmachines en websites, maar steeds vaker wordt dit gedaan met behulp van smart speakers, die het uitzoekwerk direct overnemen. Ook passende vliegtickets worden steeds vaker gevonden met behulp van voice-technologie. Bij de boeking service van KLM groeit het aantal gebruikers met 10 procent per maand. Met de alsmaar groeiende smart speaker markt, zal dit het komende jaar naar verwachting stijgen.
Mensen hechten vaak veel waarde aan reizen, maar tegelijkertijd krijgen meer reizigers last van vliegschaamte vanwege de CO2-uitstoot. Daarom gaan mensen hier rekening mee houden bij het beslissen over reisbestemmingen en de manier van reizen. In 2020 zullen hierdoor steeds meer reisaanbieders samenwerken om alternatieven aan te bieden, zoals de mogelijkheid om voor korte afstanden met de trein te reizen in plaats van met het vliegtuig.
Passagiers willen graag hun aandeel in de CO2-uitstoot van vluchten compenseren. Uit het onderzoek van KLM blijkt dat meer dan 38 procent van de reizigers van plan is om dit te doen. Om het voor reizigers makkelijker te maken, introduceert KLM vanaf 2020 het CO2-tikkie. De betaalverzoeken zullen niet naar alle klanten van KLM verstuurd worden. Alleen als je via WhatsApp contact hebt met de maatschappij zul je dit ontvangen. Hiermee hoopt KLM het compenseren van de CO2-uitstoot makkelijker te maken, omdat het nu alleen maar mogelijk is tijdens het boeken van je vliegticket.
Dit jaar is KLM gestart met de eerste tests waarbij reizigers middels een selfie in de KLM-app zonder paspoort langs controlepunten kunnen. Het doel is om zo de rijen een stuk korter te maken.
Omdat er soms sprake is van onverwachte situaties, zoals noodweer, lopen vluchten soms vertraging op. Daarom wil de maatschappij met Artificial Intelligence uitrekenen hoe de beschikbare vliegtuigen en bemanning het best ingezet kunnen worden. De hoop is dat meer vluchten hierdoor op tijd vertrekken en passagiers minder last van vertraging hebben.
De helft van de ondervraagde reizigers geeft aan dat ze hun smartphone zo min mogelijk willen gebruiken tijdens hun vakantie. Tegelijkertijd geven ze ook aan dat dit eigenlijk nooit lukt. Een derde zou zelfs de smartphone graag thuis willen laten, maar is bang dat ze niet zonder kunnen.