Facebook heeft al een tijd de wens om te zorgen dat je binnen Instagram privéberichten kan sturen naar mensen op Facebook en andersom. Aangezien WhatsApp van hetzelfde bedrijf is, is Zuckerberg er ook op uit om dat mogelijk te maken in die meestgebruikte berichtenapp ter wereld. Hoe dat precies zit en hoe het er nu voor staat, lees je hier.
Enkele weken geleden bleek al dat sommige Instagram-gebruikers ineens de mogelijkheid hadden om bij hun DM’s te kiezen voor Facebook Messenger. Sterker nog, het Messenger-logo was al te zien binnen de foto-app. Dat blijkt ook andersom zo te zijn: je kunt in Messenger nu ook berichten sturen naar een Instagram-account. Echter is het bij Messenger niet een groot verschil in hoe de app eruit ziet. Instagrams DM-scherm wordt dus wel anders.
Ten eerste krijgt het meer de kleuren en het design van Facebook Messenger, maar ook mogelijkheden die er eerder niet waren. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen laten verdwijnen van berichten, selfiestickers, chatkleuren en zelfgemaakte emoji. Daarnaast krijg je nieuwe manieren om berichten te blokkeren van mensen waar je die liever niet van ontvangt.Ook de Watch Together-optie komt erbij, die Messenger-gebruikers kennen. Hiermee kun je namelijk video’s kijken tijdens een videogesprek.
Sommige mensen zien dat samensmelten van al die platformen als een dreiging. Immers maakt het Facebook steeds groter en machtiger. Wil je niet dat Messenger zo verandert, dan kun je ervoor kiezen de update te weigeren. Het is trouwens nog niet helemaal duidelijk wanneer iedereen van de update wordt voorzien. Het wordt nog steeds getest. In Nederland hebben we het bijvoorbeeld nog niet gezien. Ook wordt WhatsApp nog even buiten beschouwing gelaten, zo lijkt het. Niet vreemd: de communicatie op WhatsApp is versleuteld, wat het aanzienlijk minder makkelijk integreerbaar maakt met Facebook Messenger.
Zuckerberg is waarschijnlijk blij dat er wat meer schot in komt, want een jaar geleden zei hij al dat hij wil dat zijn social media-platformen zich meer concentreren rond privé-berichten. Zeker als je ook groepen kunt aanmaken, dan heb je al een groot deel van de online communicatie in je zak. Dat is ook meteen het lastige aan de zaak: het maakt Facebook met zijn 1 miljard gebruikers een soort monopolie. Dat is iets waarvoor zowel overheden als particulieren vrezen. Er zijn op dit moment al meerdere antitrust-rechtszaken bezig tegen het social media-imperium van Zuckerberg. Tot nu toe lijkt het plan van de ceo echter nog steeds doorgang te vinden, dus we wachten af wanneer we hier in Nederland iets van gaan zien.