De multiplayermodi van Halo: Infinite wordt free-to-play. Microsoft heeft dit bevestigd nadat hierover informatie lekte. Het stond op een winkelpagina van het Britse Smyths Toys, evenals de informatie dat het spel een framerate van 120 fps kan halen.
Over het algemeen is Microsoft tot op heden nooit zo van het free-to-play-model geweest, maar het lijkt erop dat het geïnspireerd is door spellen zoals Fortnite, die enorme stromen aan mensen trekken. Normaliter is er voor online gamen op een Xbox altijd een Xbox Live-abonnement nodig, dat zo’n drie tientjes per jaar kost.
Echter betekent free-to-play dat een game gratis speelbaar is. Dat betekent dus iets meer dan alleen de kosten besparen van een abonnement op online gamen. Het spel zelf, of tenminste dit multiplayergedeelte, moet dan ook gratis zijn. Waarschijnlijk wordt dit opgelost zoals we eerder hebben gezien bij Call of Duty: Warzone: met een aparte app. De hoofdgame, dus bijvoorbeeld de singleplayer van Halo: Infinite, dat blijft wel een spel om aan te schaffen.
Het is een interessante kwestie, want het lijkt er steeds meer op dat Microsoft van Xbox Live af wil. Het heeft immers ook Xbox Game Pass, waar binnenkort de cloudstreamdienst xCloud aan wordt toegevoegd. Met het Xbox Game Pass-abonnement krijgen gamers toegang tot een bibliotheek met games die gratis downloadbaar zijn. Games die van een Microsoft Studio komen, worden vaak al op de releasedag toegevoegd aan die bibliotheek.
Wil je meer weten over Halo Infinite, kijk dan de onderstaande video. Hierin toont Microsoft meer van de singleplayer van het spel van 343 Industries. Alleen de singleplayer, want rond die multiplayer blijft het tot op heden angstvallig stil. Boze tongen beweren dat de multiplayer vertraging heeft opgelopen maar dit wordt door 343 ontkend, zo schrijft Ars Technica.
Sowieso krijgt ontwikkelaar 343 Industries veel over zich heen de laatste tijd. De bovenstaande video wordt hevig bekritiseerd door de graphics. De studio heeft gezegd dat het begrijpt waar de kritiek vandaan komt, maar dat de stijl van het spel bewust klassiek is. Dat dingen er nu nog erg plat uitzien en dat bijvoorbeeld de aanlichting te wensen overlaat, dat neemt de studio ter harte. Het zegt te luisteren naar de community.
Kortom, 343 Industries zal nog wel wat aanpassingen doen en het is te hopen dat dat niet betekent dat de game vertraging oploopt. De nieuwe Halo is namelijk dé launchgame van Xbox Series X, de nieuwe console van Microsoft, waarvan we overigens nog steeds geen releasedatum weten, behalve ‘feestdagen 2020’.