De Vietnamese regering heeft een nationaal ontwikkelingsplan voor e-commerce onthuld. De sector moet elk jaar met 25% groeien en na vijf jaar $35 miljard waard zijn. In 2025 wil men dat de helft van de 96 miljoen Vietnamezen online shopt.
E-commerce in Vietnam herbergt enorme potentie. Volgens een onderzoeksrapport van Google en Temasek groeit alleen Indonesië sneller qua e-commerce.
Het plan is gericht op het creëren van een duurzaam en concurrerend ondernemingsklimaat. Daarmee stimuleert men ook de minder ontwikkelde regio’s van het land. Het inmiddels goedgekeurde plan wil ook de Vietnamese exportmarkt onder handen nemen, met als doel om meer grensoverschrijdende e-commercetransacties te faciliteren.
Er is een toenemende voorkeur voor online winkelen in Vietnam, vooral onder de jeugdige bevolking. Zeventig procent van de bevolking heeft inmiddels (mobiel) toegang tot het internet.
De Vietnamese staatsmedia melden dat de coronacrisis tot een groei van 20% in e-commerce heeft geleid. Het is de vraag of deze groei duurzaam zal blijken, maar de recente ontwikkelingen liggen in lijn met de verwachtingen dat elke online shopper in 2025 gemiddeld $ 600 per jaar zal uitgeven.
Tegen die tijd zal e-commerce naar verwachting 10% van de totale detailhandel vertegenwoordigen, waarbij vooral de hoofdstad Hanoi en het economische centrum Ho Chi Minh City profiteren. Zij pakken dan 50% van de online B2C-uitgaven van het land.
Men denkt overigens dat in 2025 de helft van de e-commerce transacties contant zullen worden afgerekend. Om ervoor te zorgen dat digitaal betalen meer tractie krijgt, moet de bestaande infrastructuur en ondersteunende diensten verbeterd worden. Ook de regelgeving omtrent digitale transacties wordt onder de loep genomen.