Je telefoon gebruiken tijdens het autorijden is een uitermate slecht idee. Sterker nog, het kan zelfs levensgevaarlijk zijn. Voor jezelf en andere weggebruikers. Daarom staat er een hoge boete op. Als je je telefoon gebruikt terwijl je achter het stuur zit en wordt betrapt, kost het je € 240,- op. Vorig jaar maakte de politie al bekend dat ze camera’s gaan inzetten om bellende en appende mensen achter het stuur te herkennen en bekeuren. Die digitale handhaving wordt verder uitgebreid, waardoor meer bestuurders betrapt kunnen worden. Ook zonder dat de politie in de buurt is.
Veel automobilisten gebruiken, ondanks het risico op een ongeval en boete, hun telefoon tijdens het rijden. ‘Even een appje beantwoorden’ kan weleens je leven of dat van een ander kosten. De verkeersveiligheid komt erdoor in gevaar en daarom gaat het Openbaar Ministerie (OM) vanaf maandag 16 november meer digitaal handhaven. Slimme camera’s signaleren wie een ‘mobiel device’ vasthoudt achter het stuur. De overtredingen worden doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau.
Wist je dat het vasthouden van mobiele apparaten achter het stuur wettelijk is verboden? Op dit moment worden boetes hiervoor vooral door de politie uitgedeeld. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dit nogal arbeidsintensief werk is. Daarom het heeft OM onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor digitale handhaving. Die slimme camera’s zijn prima in staat om appende en bellende bestuurders te detecteren. Elke passant wordt door de camera gefotografeerd. Deze is zo geplaatst dat het gezicht van de bestuurder niet in beeld is, maar het kenteken wel. Bovendien moet zo goed zichtbaar zijn of iemand een mobiel apparaat vasthoudt.
Een slim systeem maakt een schifting van de foto’s. Alleen de foto’s waarbij het vermoeden is dat de bestuurder een telefoon in handen heeft, worden doorgestuurd naar het CJIB. Daar doet een BOA de laatste check en verstuurt de boete. De foto’s zijn scherp en bieden voldoende bewijs om een boete op te leggen.
Deze camera’s worden al met succes in Australië gebruikt. Nederland is het eerste Europese land dat ze in gaat zetten. Uiteraard is er al uitvoering mee getest. Er werden helaas veel overtredingen gesignaleerd. Reden genoeg om ze in te gaan zetten. De camera’s functioneren dag en nacht en bij alle weersomstandigheden. Ze zijn mobiel en worden regelmatig verplaatst. Zo voorkomt het OM dat bestuurders straks, net als bij vaste flitspalen het geval is, weten waar de controles plaatsvinden.