Instagram bestaat alweer 10 jaar en er is nogal wat veranderd aan het platform in al die jaren. Waar het in de begindagen vooral een app was waarmee je foto’s deelde met je vrienden en familie, is het tegenwoordig al jaren hét platform waarop je de hele wereld laat zien waar je mee bezig bent. En realiseer je even dat we het hele concept van een selfie maken en delen ook te danken hebben aan het platform. Op Instagram werden de influencers geboren en inmiddels zijn die er in elke categorie. De afgelopen jaren heeft Instagram Shopping een behoorlijke vlucht genomen. Een slimme zet van het platform, want de winkelfunctie is heel aantrekkelijk voor webshops.
Als gebruiker van bijna het eerste uur heb ik Instagram de afgelopen 10 jaar behoorlijk zien veranderen. Wat in ieder gavel is gebleven zijn de vierkante foto’s in onze feed. Een aantal andere grote veranderingen van de afgelopen 10 jaar:
De komende 10 jaar zal er vast weer heel veel veranderen wat we nu nog niet kunnen voorspellen. Hoe social media er dan uitziet? Het zou zomaar kunnen dat we straks moeten betalen om geen advertenties te zien, net als op YouTube al het geval is. Video zal de komende jaren waarschijnlijk een steeds grotere rol gaan spelen. Dat blijkt ook wel uit de populariteit van IGTV en Reels.
Instagram heeft de afgelopen jaren uitgebreid met IGTV en Reels en op die plekken was winkelen nog niet mogelijk. Een gemiste kans, moeten de makers hebben gedacht. Want IGTV en het opkomende Reels trekken steeds meer kijkers.
Vanaf nu is shopping op IGTV beschikbaar, Reels volgt later dit jaar. Een interessante ontwikkeling voor merken en influencers, die veel verdienen aan het aanprijzen en verkopen van hun producten en diensten via Instagram. Net als bij andere shopping-functies op het platform is het mogelijk voor gebruikers om specifieke producten in video’s te taggen, die je vervolgens direct kunt kopen. Als de functie ook naar Reels komt is dat concurrentie voor TikTok, dat ook een shoppingfunctie heeft. Instagram doet nu ook een test met commercials in IGTV. Dan krijgen we dus, net als op YouTube, voor en tijdens de filmpjes reclame te zien.
Het shoppen op Instagram heeft de laatste jaren een behoorlijke vlucht genomen. De sectie ‘explore’ (of ‘verkennen’) kreeg in 2018 een gepersonaliseerd shopping-kanaal. Vervolgens werden de shopping-tags uitgebreid naar stories. Nu kun je als gebruiker van het platform direct producten bekijken en kopen vanuit posts, stories, IGTV en Instagram Live.