We hebben er al uitgebreid over geschreven: de advertentie-boycot van bedrijven op Facebook. Wat dit gaat betekenen voor het platform op lange termijn weten we natuurlijk nog niet, maar of het echt blijvende schade aan zal richten is maar de vraag. Reclameboycots hebben een lange traditie, zo lezen we in een opiniestuk op de website Politico, en die hebben niet geleid tot grote (imago)schade. Toch lijkt het effect nu behoorlijk groot.
Niet alleen adverteerders boycotten het platform, inmiddels zijn er ook werknemers van Facebook in opstand gekomen. Zij organiseerden een virtuele ‘Facebook walkout’ nadat het bedrijf besloot om het omstreden bericht van president Trump te laten staan op het platform. Het einddoel van de boycot is om CEO Mark Zuckerberg te dwingen om alle berichtgeving rondom vaccins, antisemitisme, geweld en racisme beter te checken en eventueel bestraffen en de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.
Zeker in de Verenigde Staten wordt de boycot van Facebook dagelijks breed uitgemeten in alle media. Een ding is zeker: het geeft de social media gigant ook enorm veel aandacht. Wat ook zeker is: de Stop Hate For Profit campagne slaat aan. En dat interpreteren de media op verschillende manieren.
Je zou kunnen zeggen dat het opvallend is dat de adverteerders nu pas ontdekken dat het op Facebook altijd al wemelt van het nepnieuws en hatelijke comments. Dat weten ze natuurlijk allang en al die tijd zijn ze blijven investeren in het platform door volop te adverteren. Toch is het aannemelijker dat dit ook juist voor de bedrijven die reclame maken een goede manier is om bij het publiek in een positief daglicht te komen.
Financieel gezien is juli 2020 voor Facebook de ‘beste’ maand voor een boycot. De zomermaand is altijd al rustiger en er is een recessie gaande.
De boycot lijkt er niet toe te lijden dat Facebook echt actie onderneemt of dat publiek het platform massaal verlaat. Door nooit meer te adverteren op het platform lopen adverteerders inkomsten mis. Ze hebben Facebook eigenlijk gewoon nodig. Naast Google is er nooit eerder een advertentieplatform geweest met zo’n enorm bereik als Facebook. Als bedrijf of merk je doelgroep zo gericht bereiken zonder social media daarbij te betrekken is onmogelijk.
Dus hoe mooi de campagne ook is, heel lang zal het naar verwachting niet duren. Naast alle grote bedrijven die zijn gestopt met adverteren zijn er nog genoeg kleine adverteerders actief. Het grootste deel van de advertentie-inkomsten haalt Facebook zelfs op bij de miljoenen kleine en middelgrote bedrijven. Volgens sommige analisten zou de financiële impact van deze boycot in juli een verlies betekenen van 5 procent op jaarbasis.
De kans is groot dat Zuckerberg binnenkort gaan buigen en zijn excuses aan zal bieden voor de dubieuze berichtgeving. Er zal een nog concreter en strenger beleid worden ingezet om nepnieuws aan te pakken en oproepen tot geweld zullen in alle gevallen sneller herkend en verwijderd moeten worden. Wanneer dat het geval is, zullen veel adverteerders waarschijnlijk weer terugkeren naar het platform. In 2017 en 2019 kampte YouTube met een adverteerdersboycot vanwege ongewenste video’s die naast advertenties stonden. Toen dit eenmaal werd aangepakt door de videodienst kwamen de adverteerders massaal terug. Of dit op Facebook straks ook gebeurt is speculatie, we houden de berichtgeving nauwlettend in de gaten!