Waar Tesla in het begin nog leek op een soort hobbyproject van miljardair Elon Musk, is het inmiddels een serieuze producent van elektrische auto’s. Optimist Musk wist de cijfers van Tesla altijd net iets mooier voor te doen dan ze in werkelijkheid waren. Eindelijk maakt het automerk winst en dit jaar verwachten ze veel meer Tesla’s in productie te nemen. En er was deze week nog meer goed nieuws over de nieuwe Model Y, dat eerder geleverd wordt aan klanten en een grotere actieradius heeft dan verwacht.
De eerste exemplaren van Tesla’s Model Y wordt binnenkort ggeleverd aan Amerikaanse klanten. De actieradius wordt, zeker bij elektrische auto’s, vaak nogal onrealistisch hoog ingeschat. Bij de nieuwe Model Y blijkt de schatting zelfs te laag. In eerste instantie werd de actieradius geschat op 448 kilometer. Na testen in de Verenigde Staten komt het bereik uit op 504 kilometer. Positief nieuws dus voor lancering van het nieuwe model.
In Europa maken we gebruik van de WLTP om de actieradius vast te stellen. Het rijbereik van de meeste auto’s valt volgens deze testen hoger uit, gemiddeld een factor 1,2. Dit betekent dat de Model Y dan een actieradius heeft van tussen de 560 en 570 kilometer. Daarmee rij je dus in een keer van Utrecht naar Parijs.
Nog meer nieuws over Tesla en de Autopilot-functie. De fabrikant installeert en verwijdert updates op afstand en maakt het nu ook mogelijk om de Autopilot-functie op functie te verwijderen. Dit doet het bedrijf met een zogenaamde OTA (Over The Air)-update. En dat blijkt nodig, want Tesla’s hebben hardware aan boord die pas te gebruiken zijn na betaling. Dus ook na aanschaf kun je functies ontsluiten, waaronder de Autopilot-functie. Tesla wil die functie trouwens verder verbeteren en kocht daarom vorig jaar startup DeepScale.