Als je op straat om je heen kijkt, zijn ze maar moeilijk te spotten. Wie? Diegenen die niet op hun mobieltje zitten. Want we hebben ‘m vaak vast, of we nu naar de supermarkt gaan, in de trein zitten of een terrasje pakken. Een mobiel-abonnement is natuurlijk handig, maar sommigen zouden er goed aan doen om het dataverkeer zo nu en dan uit te zetten. Benieuwd naar het wereldwijde mobielgebruik? Bekijk dan deze schokkende percentages van de Global Mobile Consumer Survey, waarin 55.000 respondenten zijn ondervraagd uit 35 verschillende landen (waaronder Nederland).
Je checkt je telefoon waarschijnlijk vaker dan je denkt. Betrap je jezelf er bijvoorbeeld ook wel eens op dat je voor de derde keer in tien minuten tijd je telefoon erbij pakt? Er staat nog niets nieuws op je Instagram en ook zijn er geen nieuwe WhatsApp berichten binnengekomen in die paar minuten. Toch checken we. Constant. Zo blijkt uit de enquête dat in 2018 bijna 25 procent van de consumenten zijn of haar telefoon vaker dan 50 maal per dag checkte. Twee jaar daarvoor ging het nog om 20 procent. Vooral onder jongeren tussen de 18 en 24 jaar is de stijging sterk. Waar het in 2016 36 procent betrof, is dat percentage in 2018 gestegen tot 52 procent.
We pakken onze telefoon er dus steeds vaker bij, maar wat vinden we daar zelf eigenlijk van? 42 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze hun telefoongebruik eigenlijk te veel vinden. Interessant is dat, hoewel we tegenover onszelf nog wel vergevingsgezind kunnen zijn, we ons nog veel meer ergeren aan andermans overmatig mobielgebruik. Zo blijkt 62 procent zich te ergeren aan de hoeveelheid tijd die hun kinderen achter het mobiele schermpje spenderen. 45 procent vindt dat het telefoongebruik van hun partner wel wat omlaag mag.
Nu vraag je je misschien af wat we eigenlijk op onze mobiel doen wanneer we het voor de vijftigste keer die dag checken. Het blijkt dat velen (72 procent) in ieder geval dagelijks op WhatsApp of soortgelijke ‘instant messaging’ apps te vinden zijn. 59 procent van de ondervraagden verstuurt dagelijks e-mails en 51 procent beroept zich op sociale netwerken. Ironisch genoeg gebruikt slechts 34 procent van de respondenten hun telefoon om daadwerkelijk te bellen. Mensen maken wel steeds vaker gebruik van VoIP. 23 procent belt bijvoorbeeld met WhatsApp, Skype of Google Voice. Tegenwoordig is ook shoppen via de mobiel populair. In 2018 heeft 54 procent van de ondervraagden iets online gekocht, terwijl dit in 2017 om slechts 47 procent ging. Tot slot regelen we steeds vaker bankzaken met onze smartphone.
Wat doe jij heel de dag met je smartphone?