Autoliefhebbers hopen dat, ook nu de elektrische auto in opkomst is, er nog ruimte blijft voor sportieve uitvoeringen. Performance cars, die lekker sportief rijden en toch voldoen aan alle eisen op het gebied van uitstoot. Is het wel mogelijk om die twee te combineren en hetzelfde rijplezier te ervaren? Wij spraken met Francois Wales, Director of Peugeot Sport, over het nieuwe Peugeot Sport Engineered project en de toekomst van “GTi”-uitvoeringen.
GTi staat voor Gran Turismo Uniezione en is een benaming voor snellere uitvoeringen van hatchbacks. De motor heeft meer vermogen en inhoud dan het standaardmodel. De 208 GTi bijvoorbeeld, is jarenlang een populair model geweest van Peugeot. Wij zijn benieuwd of de fabrikant toekomst ziet voor een sportievere uitvoering van de nieuwe modellen. Francois vertelt: “De toekomst van hot hatch is afhankelijk van de capaciteit en bereidheid van autofabrikanten om voertuigen te leveren die in de nabije toekomst net zoveel opwinding en rijplezier bieden en tegelijkertijd ook voldoen aan de milieueisen. Het ontwerp moet daarnaast inspirerend zijn, de uitvoering betaalbaar en geschikt voor dagelijks gebruik. Peugeot werkt hier hard aan.”
De Franse autofabrikant lanceert later dit jaar het Peugeot Sport Engineered project. We vroegen Francois waar dit voor staat en met welke doelgroep in het achterhoofd het is ontworpen. “Peugeot Sport Engineered staat voor technologische kracht en extra atletisch vermogen voor hoge prestaties en rijplezier. Een geëlektrificeerde aandrijflijn, althans voor het komende decennium, zal daarbij de enige mogelijkheid zijn: een puur elektrische of hybride aandrijflijn. De fantastische koppel van elektromotoren geeft geweldige prestaties en biedt echt rijplezier, hoewel het een beetje anders is dan rijden met hoge toeren. Wij willen klanten overtuigen door hen ermee te laten rijden.
Bij Peugeot Sport werken we hard aan geëlektrificeerde aandrijflijnen, de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered hybride uitvoering, die tegen het einde van het jaar wordt geïntroduceerd, is het eerste model dat wordt onthuld binnen dit nieuwe concept. Een lage uitstoot en toch hoge prestaties, zonder compromissen te hoeven doen. En er komt nog meer, nadat de Peugeot 508 Sport Engineered eind 2020 wordt geïntroduceerd volgt namelijk nog een reeks sportieve geëlektrificeerde voertuigen. De doelgroep bestaat uit iedereen die op zoek is naar een auto met uitstekende prestaties, voorzien van de nieuwste technologie en veel rijbeleving. De Peugeot Sport Engineered is onze prestatielijn en maakt deel uit van onze strategie om de markt op te gaan met als duidelijk doel om de beste high-end automotive generalist te worden.”
We weten nu dat elektrisch én sportief rijden goed gecombineerd kunnen worden. Toch staan veel autofabrikanten voor een uitdaging: het rijdt nu eenmaal anders en vraagt om nieuwe invalshoeken. Francois vertelt ons met welke uitdagingen Peugeot werd geconfronteerd bij het ontwerpen van de Sport Engineered: “Om te beginnen stelt Peugeot hoge eisen aan het chassis en voor de Sport Engineered zijn we nog verder gegaan. Meer rijplezier bieden werd mede mogelijk dankzij de knowhow en expertise van Groupe PSA, Peugeot en Peugeot Sport over responsief chassis voor een precieze aandrijving en topprestaties. Peugeot Sport Engineered vertrouwt op de expertise van Groupe PSA (met de productie van voertuigen zoals Peugeot 508 HYbrid en Peugeot 3008 HYbrid) gecombineerd met de kennis en ervaring van Peugeot Sport van hybrid-systemen (met projecten zoals de Peugeot 908 HYbrid4, PEUGEOT 308RHybrid, 208 HYbrid FE).”
De nieuwe Engineered-lijn bestaat voorlopig alleen uit hybride voertuigen. Hoe zit het met volledig elektrische voertuigen? Francois licht toe: “Bij Peugeot Sport werken we door aan elektrische aandrijflijnen. Deze omvat een volledige elektrische en hybride aandrijflijn. De 508 Peugeot Sport Engineered wordt in principe eind 2020 gelanceerd met een Plug In Hybride-aandrijflijn. Het is te vroeg om te vermelden welke technologie (EV of PHEV) voor de volgende introducties wordt toegepast.
Peugeot heeft veel ervaring met specifieke sportieve uitvoeringen voor autosport evenementen zoals Le Mans, WRC en de Dakar Rally. We willen graag weten hoe de ervaringen met deze events worden gebruikt voor de voertuigen die we straks allemaal kunnen besturen: “Sport met hoge prestaties moet je zien als een laboratorium dat de technologische prestaties naar voren schuift door het in ruwe race omstandigheden te implementeren. Peugeot Sport heeft een lange geschiedenis met hybride systemen. De kennis en ervaring van het Peugeot Sport team, bijvoorbeeld via het Le Mans-programma met de Peugeot 908 HYbrid4, zijn geïmplementeerd in de hybride concepten van Peugeot zoals de Peugeot 308 R HYbrid en Peugeot 208 HYbrid FE. Bovendien heeft Peugeot ervaring met PHEV-voertuigen zoals Peugeot 3008 HYBRID, Peugeot 3008 HYBRID4, Peugeot 508 HYBRID en in volledig elektrische voertuigen met de recente introducties van Peugeot e-208 en Peugeot e-2008.”
De directeur van Peugeot Sport sluit af met de boodschap dat de Peugeot Sport Engineered geavanceerde technologische kracht en atletisch rij vermogen combineert met hoge prestaties en veel rijplezier, maar ook met lage emissies. Dit is een nieuw concept voor performance-auto’s. We zijn heel benieuwd naar de introductie later dit jaar!