Deze week viert de Nationale AI-Cursus dat het 1% van de Nederlandse bevolking heeft bereikt. Onderdeel van de feestelijkheden is onder meer een digitale diploma-uitreiking vanuit “Beeld en Geluid” in Hilversum. Alle 170.000 cursisten zijn uitgenodigd om digitaal -maar gezamenlijk- te vieren dat Nederland een stuk wijzer is geworden op het gebied van digitale vaardigheden.
Initiatiefnemer Jim Stolze was verrast door het succes: “Toen we ons in 2018 voornamen om 1% van de bevolking te bereiken, had ik niet durven dromen dat het al binnen 2 jaar zover zou zijn. De steun van onder meer Koningin Máxima, vlogger Enzo Knol, de twaalf professoren en de top van het bedrijfsleven hebben écht voor een versnelling gezorgd. Ook zagen we dat zeker in het begin van de Corona-crisis veel mensen vanuit huis op zoek gingen naar nuttige content. Veel aanbod was er nog niet en zaten wij helemaal klaar om die duizenden nieuwe cursisten te ontvangen op ons platform en in de apps.”
Door de Corona-maatregelen viel de oorspronkelijke diploma-uitreiking in het water, maar de organisatie heeft het idee nu omgedraaid. Jim Stolze legt uit “We gaan niet bij de pakken neerzitten. We hebben wél iets te vieren! Dus benadrukken we de voordelen van digitaal: geen beperkingen qua schaal. Dit wordt de grootste diploma-uitreiking ter wereld! Vanuit Beeld en Geluid gaan we live uitzenden tussen 18:00 – 18:45 waarbij alle cursisten naast hun diploma óók een persoonlijke boodschap krijgen.”
Daarnaast zal tijdens de diploma-uitreiking worden stilgestaan bij de “stand van het land”. Uit de statistieken van de cursus komt een goed beeld naar boven hoe het is gesteld met de digitale vaardigheden bij overheid en bedrijfsleven. Op basis van een algemeen klassement wordt een aantal bedrijven in het zonnetje gezet én wordt bekend gemaakt van welke school de meeste cursisten hebben meegedaan.
De doelstelling mag dan behaald zijn, de klus is nog niet geklaard volgens Stolze. “Ik heb afgelopen maanden met alle betrokken gesproken. Partijen als Samsung en Philips hebben ons aangemoedigd om vooral door te gaan. De nieuwe doelstelling is nu 5%! En die nieuwe doelstelling gaan we bereiken door nieuwe content te maken. Met name het stuk over AI in de praktijk en de Ethiek (maatschappelijke kwesties) krijgen daarbij bijzondere aandacht.” KLM heeft inmiddels aangekondigd de AI Cursus ook te gaan promoten via het Inflight Entertainment System.
De Nationale AI-Cursus is een gratis online programma dat op een toegankelijke manier de basisprincipes achter kunstmatige intelligentie (AI) uitlegt door middel van uitlegvideo’s van professoren, prikkelende stellingen en educatieve animaties. De cursus is geïnspireerd op een vergelijkbaar initiatief in Finland en is geproduceerd in samenwerking met RMMBR, experts op het gebied van online leren. Vorige maand won de cursus nog een internationale prijs tijdens de Human Capital Excellence Awards.
[Fotocredits © kras99 – Adobe Stock]