Eindelijk is er duidelijkheid over de verkoop van TikTok. Niet Microsoft maar het softwareconcern Oracle neemt de Amerikaanse activiteiten van TikTok, eigendom van het Chinese ByteDance, over. En dat lijkt van buitenaf best een bijzondere keuze. Net zo bijzonder als dat Microsoft blijkbaar niet genoeg geld wilde investeren. En dit alles omdat de Amerikaanse president Donald Trump had geëist dat TikTok zijn activiteiten in de Verenigde Staten zou stopzetten of halverwege september zou verkopen. De verkoop van de activiteiten van TikTok in de Verenigde Staten moet overigens nog wel door de regeringen van de VS en China worden goedgekeurd.
In Amerika werd hardop gevreesd dat de Chinese overheid toegang zou krijgen tot de persoonlijke data van de Amerikaanse gebruikers van TikTok. Hoe de rest van de wereld daar dan weer over denkt speelde daarbij geen enkele rol. De Chinese regering had liever gezien dat TikTok zich had teruggetrokken uit de VS in plaats van een gedwongen verkoop op aandringen van Donald Trump. Er is nu dus wel duidelijkheid over de verkoop maar verder blijft het in alle opzichten een bijzondere overname en is het boeiend om te weten waarom Oracle, na Microsoft het tweede softwarebedrijf ter wereld, zich in de overnamestrijd heeft opgedrongen.
Oracle is eigendom van Larry Ellison (een van de rijkste mensen ter wereld) en is een technologiebedrijf gespecialiseerd in databasetechnologie, big data-analyse en clouddiensten wat zich primair richt op grote bedrijven en zeker niet op diensten voor consumenten. Oracle werkt in de VS voor de overheid. Het bedrijf (Ellison) staat bekend als groot voorstander van het koppelen van overheidsbestanden inclusief gegevens van personen.
Belangrijkste reden hiervoor zijn nog steeds de terroristische aanslagen op de VS op 11 september 2001. Oracle is dus zeer geïnteresseerd in de beschikbare persoonsgegevens van TikTok gebruikers. Dochteronderneming Bluekai beschikt inmiddels over meer dan 2 miljard profielen van internetgebruikers die worden verkocht aan bedrijven die gericht online marketingcampagnes willen kunnen personaliseren.
Die verkoop van persoonsgegevens heeft inmiddels geleid tot een rechtszaak tegen Oracle (en Salesforce) in Nederland, aangespannen door The Privacy Collective, een stichting die optreedt tegen schending van privacy rechten. De stichting verwijt beide technologieconcerns onder meer de gegevens van miljoenen Nederlandse internetgebruikers onrechtmatig te verzamelen en door te verkopen. Er is bij deze rechtszaak gekozen voor een z.g. ‘class action’. Hierbij wordt voor een grote groep mensen schadevergoeding geëist. De rechtszaak is uniek want het is de eerste keer dat dit juridische middel wordt ingezet bij een inbreuk op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De verkoop van TikTok maakt het belang over het beschikken persoonsgegevens en de handel daarin duidelijker dan ooit. Wie er meer over wil weten moet zeker eens naar de documentaire The Social Dilemma op Netflix kijken. De docu gaat dieper in over de achterkant van jouw gebruik op social media. Ook hier waarschuwen je alvast: de documentaire stemt niet bepaald vrolijk maar is wel boeiend.
[Fotocredits © monsitj – Adobe Stock]