Het heeft gewoon zo moeten zijn, de eerste echt nieuwe auto gebaseerd op de Opel GT X Experimental moet wel elektrisch zijn en krijgt ook als eerste de Opel Vizor. Die laatste bepaald ook het gezicht van een nieuwe generatie auto’s bij Opel. Als je de eer hebt gehad om met wat Europese collega’s van dichtbij de ontwikkeling van de GT X mee te hebben mogen maken dan is deze lancering in veel opzichten best wel speciaal.
Het is een compliment aan Opel om zo dicht bij de GT X Experimental te zijn gebleven. Deze nieuwe Opel Mokka-e is een fraai gestileerde SUV geworden en met een hypermoderne Pure Panel cockpit. Familieleden bij PSA zullen best met enige jaloezie kijken naar deze nieuwe designtaal van de voormalig ‘geen woorden maar daden’ sponsor. Wat dat betreft komt de Mokka net één voetbalseizoen te laat. Opel heeft zich aan zijn woord gehouden bij dit ontwerp. Het resultaat mag er wezen en daar is zelfs de coach van Liverpool het mee eens.
Duidelijk is dat veel merken struikelen over de naam van een nieuwe generatie van modellen. Geen nieuwe Mokka X (Grandland X enz), geen Mokka X Electric of Mokka-e, nope, de nieuwe Opel Mokka heet Opel Mokka die dan wel in 3 versies op de markt komt. Als een elektrische Mokka naast een benzine en diesel uitvoering. Bij de Mokka staat er desondanks achterop een -e- maar officieel gebruikt het merk deze (nog even) niet in de naam. Dat heeft met de marktbenadering te maken van PSA. We zagen iets dergelijks ook al bij de introductie van de Peugeot 208 en ook bij de aankondiging van de Citroen ë-C4.
De nieuwe Opel Mokka heeft een lengte van 4.15 meter en is hiermee 12.5 cm korter dan zijn voorganger, biedt vijf zitplaatsen en heeft een bagageruimte (350 liter) die wel vergelijkbaar is met die van zijn voorganger. Het ontwerp is door de korte overgangen veel meer in balans, oogt daardoor compact en heeft door de nieuwe Opel Vizor aanzienlijk stoerdere looks. De nieuwe Pure Panel digitale cockpit in de Mokka is echt een aanwinst en matched goed met de toekomstige ambities van het Duitse automerk. Het horizontaal instrumentenpaneel heeft twee brede schermen, waarvan de bestuurdersdisplay 12 inch groot is. De meest essentiële functies zijn nog steeds onveranderd te bedienen met fysieke knoppen.
De Mokka is standaard voorzien van Advanced Cruise Control (ACC) met een stop & go-functie zonder dat je de pedalen hoeft te bedienen. Verder is hij o.a. leverbaar met IntelliLux LED Matrix-verlichting, elektrische parkeerrem, verkeersbordherkenning en een 180° achteruitrijcamera.
De nieuwe Opel Mokka is gebaseerd op het CMP-platform (Common Modular Platform) wat geschikt is voor zowel verbrandingsmotoren als auto’s met een volledig elektrische aandrijving. De nieuwe Mokka is tot 120 kg lichter dan zijn voorganger, terwijl de torsiestijfheid 30 procent is toegenomen bij de elektrisch aangedreven Mokka-e. Hierdoor verbruikt de nieuwe Mokka minder energie en reageert hij tegelijkertijd een stuk directer op input van de bestuurder.
De nieuwe Mokka is tevens het eerste model van Opel dat direct vanaf de marktintroductie leverbaar is met elektrische aandrijving. De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 260 Nm. De topsnelheid van de Mokka-e is elektronisch begrensd op 150 km/u. De Mokka-e heeft een 50 kWh-batterij (geschikt voor snelladen (DC) met een snelheid tot 100 kW). De batterij kan in 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen. De actieradius van de Mokka-e is vastgesteld op 322 km WLTP. Aannemelijk betekent dat in praktijk bij normaal gebruik ruim 250 km. Mooi om te weten is dat Opel voor je ‘extra gemoedsrust’ acht jaar fabrieksgarantie op de batterij geeft.
De verkoop start tegen het einde van de zomer, terwijl de eerste exemplaren begin 2021 bij de dealers arriveren. De Opel Mokka wordt ook leverbaar met benzine- en dieselmotoren.