De mailboxen puilen tijdens de coronacrisis uit van berichten van creatieve ondernemers. 90 procent daarvan betreft corona gerelateerde zaken. Van de meest ludieke acties tot vergaande hulp aan zorginstanties. Van ‘over de top’ commerciële acties tot zaken die echt iets toevoegen en hulp bieden. Het is soms lastig om een keuze te maken wat je wilt publiceren. En heel eerlijk: het is soms ook too much.
Toch kom je ook initiatieven tegen waarvan je denkt “hier help je een heleboel mensen mee”. Zo is er nu de GoodFoodClub die ons helpt bij de zoektocht naar duurzame landbouwproducten, lokale ondernemers en boeren bij jou in buurt. De naam klinkt weliswaar niet lokaal maar het doel van de GoodFoodClub is wel gericht op de lokale vindbaarheid voor bewuste consumenten en aanbieders van lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel.
Tijdens de coronacrisis zie je wel degelijk dat we online op zoek zijn naar lokaal, gezond en duurzaam voedsel. In de volle supermarkten op je gemak groente en fruit in je handen nemen om eens goed te bekijken is niet de bedoeling. Bij de lokale ondernemers gaat ook dat net even anders en worden de streekproducten vaak ter plekke ingepakt in papieren zakken.
Omdat de meeste winkels, pluktuinen en voedselbossen op minder makkelijk te vinden locaties zitten hebben Natuur- en Milieufederaties (NMFs) de GoodFoodClub gelanceerd. Een plek waar je als consument alle duurzame aanbieders bij jou in de buurt kunt vinden. Het doel is het aandeel duurzame landbouw in Nederland te vergroten (ook na de coronacrisis).
Er zijn in Nederland honderden boeren, landwinkels, tuinderijen, voedselbossen en adressen waar je duurzame lokale groenten, kaas, wijn, noten, vlees en fruit kunt kopen. Vaak zijn deze niet eenvoudig te vinden. Ook restaurants die werken met lokale producten worden vermeld op het platform. De website biedt ook extra informatie over initiatieven in de buurt zoals open dagen van boeren en appelplukdagen. De GoodFoodClub is ook te vinden op Facebook, Instagram en Twitter.
Het platform is een basis om in de komende tijd verder uit te bouwen. Er staan op dit moment al 250 aanbieders op de kaart en de komende maanden wordt dat verder uitgebreid. Na de coronacrisis worden ook activiteiten gedeeld en georganiseerd bij lokale boeren op het erf om zo boeren en burgers meer met elkaar in contact te brengen. Aanbieders die graag een plekje willen op het platform kunnen zich aanmelden via de site.