14.10.2019
Nieuws

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

By: Amy Swinkels

BlogNieuws

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken.

Met het kijkcijferrecord van 1,3 miljoen kijkers behaalt Arjen Lubach deze zondag een vierde plek in de top 25 van Stichting KijkOnderzoek. Alleen de programma’s Expeditie Robinson (1,6 miljoen), het NOS Acht Uur journaal (2,7 miljoen) en de EK-kwalificatie werden beter bekeken. Maar liefst 2,9 miljoen mensen zagen hoe Nederland met 2-1 wist te winnen van Wit-Rusland.

Toen Zondag met Lubach in 2014 van start ging, haalde de show nog niet zo veel kijkcijfers, vaak niet meer dan 300.000. Hier kwam verandering in, onder andere door zijn bekende ‘America First – The Netherlands Second’ video die wereldwijd miljoenen keren bekeken werd.

Wat Zondag met Lubach zo succesvol maakt is zijn unieke kijk en aanpak op het nieuws. Op een satirische manier presenteert hij de actualiteiten van de afgelopen week. Ook deinst hij niet weg om zijn eigen mening (met een knipoog) te geven en dieper in te gaan op onderwerpen.

Zo ging het deze week over onderwerpen zoals de protesterende boeren die de weg blokkeren, koerden en natuurlijk de jaarlijks terugkerende discussie omtrent een vuurwerkverbod.

Ook op Twitter zijn mensen weer blij met de terugkeer van het programma;

Concurrentie op SBS6

Voor concurrent SBS6 was het een spannende avond: waar ze eerst nog konden bouwen op Linda de Mol met kijkcijferkanon Miljoenenjacht, moesten ze het nu zonder Linda doen. Als vervanger ging de eerste aflevering van het nieuwe seizoen Undercover in Nederland met Alberto Stegeman in première. Stegeman behaalde niet de cijfers die Miljoenenjacht haalt, maar met ruim 800.000 kijkers scoorde het programma wel de meeste kijkers van de zender. Desondanks bleef de zender achter in kijkcijfers op concurrenten RTL en NPO.

Fotocredits (c) Merlijn Doomernik / VPRO

Share this post