Als je in Rome wandelt dan is het wel zo makkelijk om Google Maps te gebruiken. Het kan je de weg wijzen naar je hotel, naar een goed restaurant of simpelweg naar het Colosseum. Dat we Google Maps in het buitenland veel gebruiken, dat is wel bekend, maar veel mensen schijnen het ook in hun eigen bekende omgeving in te schakelen.
Uit een onderzoek uitgevoerd door Brandify onder ruim 1.000 Amerikaanse consumenten blijkt dat Google Maps ook lokaal de meest gebruikte app is om bijvoorbeeld een bedrijf te vinden. Op de tweede plaats komt Facebook en op de derde Yelp. Het is gebleken dat de gemiddelde gebruiker vanuit huis zoekt en dan meestal nog binnen een dag ook daadwerkelijk naar het opgezochte bedrijf toe gaat.
Google Maps wordt onder respondenten genoemd als dé tool waarmee ze informatie opzoeken over bedrijven in de buurt: maar liefst 77 procent noemt het als de meestgebruikte app. Daarna volgen Facebook (38%) en Yelp (35%). Pas op de vierde plaats komt de website van het bedrijf zelf met 32 procent. In ‘slechts’ 19 procent van de gevallen wordt de zoektocht gestart via de Google Assistant, al dan niet door Home te gebruiken.
De zoektocht wordt in 81% van de gevallen gedaan op smartphones, maar wel in 60 procent van de gevallen thuis. Waar je zou verwachten dat mensen on-the-go op zoek zijn naar een bepaald bedrijf in de buurt, blijkt het dus vaker te gaan om mensen die eerst thuis kijken waar ze aan toe zijn voor ze onderweg gaan. In 56 procent van de gevallen gaan de zoekers ook daadwerkelijk naar het bedrijf toe, terwijl 36 procent het bedrijf belt en een kleine 13 procent een online formulier invult of en e-mail stuurt.
Deze gegevens leren ons dat zoektochten ‘in de buurt’ een goede kans zijn voor kleinere bedrijven om zich in de kijker te spelen. Je hoeft geen enorme SEO-budgetten te hebben om te zorgen dat Google je opmerkt, alleen je moet er wel iets mee doen, zodat Google tenminste weet dat je bestaat. Het is echt niet zo dat mensen die op internet zoeken ook per se op internet tot een aanschaf overgaan, de resultaten uit dit onderzoek vertellen ons dat mensen toch vaak in een paar dagen al naar een bedrijf toegaan en daar waarschijnlijk ook vaak iets aanschaffen, offline dus.