Het Amerikaanse Comcast heeft een commercial gemaakt waarin niemand minder dan E.T. terug is. De bekende Extraterrestrial uit de 80’s-film van Steven Spielberg straalt in de Xfinity-reclame, waarin ook een andere oude bekende uit de film terugkeert.
Het jongetje dat compleet overrompeld wordt door de aanwezigheid van het buitenaardse wezen, Elliott, is inmiddels een man. De acteur, Henry Thomas, is herenigd met zijn voormalig huisdier. Dat is voor het eerst sinds 37 jaar, want de film dateert alweer van 1982. De reclame dient als een soort vervolg op de film. Een mini-film welteverstaan, want het spotje duurt vier minuten.
Bovendien is de reclame niet gemaakt door de minste: Lance Acord die bekend is van Lost in Translation, had de regie in handen. De originele maker van de film, Steven Spielberg, was betrokken bij dit project als adviseur. Hij maakte het origineel een jaar nadat hij Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark uitbracht.
Spielberg baseerde E.T. op een denkbeeldige vriend die hij zelf had toen zijn ouders uit elkaar gingen in 1980. De inmiddels legendarische regisseur is erg te spreken over deze commercial, hoewel het natuurlijk slechts een korte vertelling is in de voetsporen van de filmklassieker.
De reclame bevat een heleboel knipoogjes naar het origineel. E.T. komt na 37 jaar terug bij zijn vriendje, dat inmiddels een volwassen man is. Ze gaan samen de feestdagen vieren en Elliott blijkt inmiddels een gezin te hebben. Maar vooral is het opvallend dat meneer ‘phone home’ ontdekt dat de technologie op aarde ook aardig is veranderd in al die jaren. Maar één ding blijft hetzelfde.
Het buitenaardse wezen wordt nog steeds graag meegenomen in de mand voorop de fiets. Ken je de iconische scène uit het origineel nog, waarbij de jongen met het wezen in zijn fietsmand voor de maan langs fietst? De componist, John Williams, had muziek gemaakt waarvan Spielberg zo onder in de indruk was, dat hij de scène zelfs heeft aangepast om het nog passender te maken.
De commercial is in tegenstelling tot de meeste bijzondere reclames die nu uitkomen niet zozeer geënt op Kerstmis, maar op Thanksgiving. Die feestdag vond eergisteren plaats in Amerika, waarna traditioneel gezien Black Friday volgt. Dat heb je gisteren ongetwijfeld kunnen merken in de winkelstraten en je mailbox, want de trend is inmiddels compleet ingeburgerd in ook de Nederlandse cultuur.