Het is een hot item op social media: het al dan niet toestaan van politieke advertenties op sociale platformen, maar ook het checken of deze advertenties wel helemaal waar zijn. Snapchat heeft besloten de politieke advertenties wel toe te staan, maar deze wel grondig te controleren op feiten.
Het is voor Snapchat een goede keuze om de advertenties toe te staan, want dat betekent dat er meer geld in het laatje komt. Twitter heeft besloten helemaal geen politieke advertenties toe te staan, wat enerzijds zal resulteren in aanzienlijk minder inkomsten, maar wat ook gepaard gaat met hevige discussies over wat een politieke advertentie precies betekent. Is een milieugroepering die zich uitspreekt tegen een oliemaatschappij een politieke advertentie? Of is het alleen een politieke advertentie als deze door een gekozen politicus wordt geplaatst?
Snapchat heeft, mogelijk gevoed door dit soort discussies en het financiële plaatje, gekozen om de politieke reclames wel toe te staan. Zeker met de Amerikaanse verkiezingen die er aan komen, is het verstandig om hier in ieder geval vast beleid op te hebben. Tenminste, veel mensen beweren dat deze discussies veel te laat op gang komen, want kandidaten hebben al miljoenen tegen hun social media-campagnes aangegooid en moeten -vooral in het geval van Twitter- hun hele plan mogelijk weer omgooien.
Snapchat checkt overigens niet alleen de advertenties van politici. Het zegt alle advertenties altijd te checken op feiten. Snapchat geeft overigens niet aan dat zijn keuze om politieke advertenties toe te staan een financieel gedreven besluit is. Snapchat meent het te doen omdat er nu eenmaal erg veel jonge mensen op het platform zitten, waarvan veel mensen die voor het eerst gaan stemmen. Kortom: mensen die waarschijnlijk beter te beïnvloeden zijn.
Hierbij laat Snapchat zien dat het eigenlijk precies tussen Facebook en Twitter instaat. Facebook ziet zichzelf als een soort ‘plein’ waar iedereen zo’n beetje moet kunnen zeggen wat hij wil (dus ook als dat een leugen is), Twitter verbiedt het geheel en Snapchat kiest voor de middenweg.