Terwijl kipfastfoodrestaurant KFC inmiddels is gaan testen met vegetarische kip, is McDonald’s al wat langer bezig met het aanbieden van vegetarische producten. Vorig jaar werd de vega-Mc Chicken geïntroduceerd en het bedrijf is nog niet klaar. Er komen ook vega-burgers met de textuur van vlees, met dank aan Beyond Meat.
Beyond Meat-burgers zijn in staat om zelfs een verstokte vleeseter mondjesmaat te laten toegeven dat ze lekker zijn, maar daar betaal je wel voor: bij de supermarkt ben je voor twee Beyond Meat-burgers wel 6 euro kwijt. Dat is vrij veel voor plant based patties, zeker aangezien een vleesburger uit de diepvries slechts soms maar 15 cent betaalt.
Zelfs biologische vleeshamburgers kosten 2,50 euro, waardoor de drempel vrij hoog is om voor de Beyond Meat-patties te kiezen. Nu zijn er natuurlijk goedkopere vegetarische alternatieven, maar McDonald’s heeft specifiek voor Beyond gekozen, waarschijnlijk om de geprezen smaak.
Maar waarschijnlijk ook omdat de grote concurrent van Beyond Meat, Impossible Burger, al een traject is gestart met Burger King om zijn Whopper vleesloos aan te bieden. Er wordt dus ook bij andere fastfoodketens heel fors geëxperimenteerd met vega, en niet alleen met zelfbedachte creaties.
In 28 restaurants in het Canadese Ontario wordt er twaalf weken lang getest met Beyond Meat-burgers bij McDonald’s, en de prijs is inderdaad wat hoger dan je gewend bent van de fastfoodgigant. Eén P.L.T.-burger (plant, lettuce, tomato) kost je omgerekend 4,50 euro.
Het idee is om de burger te testen op meerdere punten dan slechts hoe klanten erop reageren. Er wordt ook gekeken naar hoe het restaurant opereert: immers willen vegetariërs vaak niet een burger eten die op dezelfde plaat is gebakken als een vleesburger, dus dit heeft wel degelijk gevolgen voor hoe de keten de keukens gebruikt.
Of de Vegetarische Slager, het bekende vegetarische initiatief uit Nederland, ook ooit zoiets zal doen, dat moeten we maar afwachten nu het onder de vleugel van Unilever opereert.