Vorig jaar was het groot in het nieuws. Bunq is één van de weinige banken die open staat voor cryptovaluta-ondernemers, mits zij aan een aantal strenge regels voldoen. Dat is niet veranderd, maar CEO Ali Niknam ziet dat het aantal nieuwe crypto-ondernemers dat zich aanmeldt niet meer zo hoog ligt als toen. “De initiële hype rondom cryptovaluta is wel over.”
We spraken Niknam nadat hij op 3 september in het Amsterdamse DeLaMar-theater de nieuwe grote update voor zijn Bunq-bank presenteerde. Onder de naam ‘The Only Way is Up – Update 12’ werden klanten op de hoogte gebracht van wat er zoal nieuw is. Die avond nog ging de update live, waarmee the “bank of the free” onder andere een uitgaventracker aanbiedt die je uitgaven in categorieën indeelt voor meer overzicht.
Een ander nieuw inzicht wordt klanten geboden in de vorm van een saldo-voorspeller. Door artificial intelligence en machine learning voorspelt de Bunq-app het saldo voor de rest van de maand, gebaseerd op de uitgaven van de maanden ervoor. De hoogte van het saldo wordt in een grafiek weergegeven, zowel voor het verleden als wat in de toekomst wordt verwacht.
Bunq heeft Premiumgebruikers, Joint-gebruikers en zakelijke gebruikers. Die laatste groep kon ook rekenen op een paar handige nieuwe mogelijkheden. Zakelijke klanten kunnen bonnetjes nu in één keer scannen met de camera van hun telefoon, waarna de bonnen automatisch worden gelinkt aan uitgaven van de rekening. Ze kunnen bovendien meteen worden verzonden aan de accountant. Ook kan BTW zowel op ingaande als uitgaande betalingen direct worden verrekend.
De aankondiging die ’s ochtends al was gedaan, namelijk dat het gebruik van Apple Pay voor Nederlandse gebruikers mogelijk is, werd enorm toegejuicht. Het is iets dat enkele maanden eerder al mogelijk was voor gebruikers in onder andere Italië. Via een omweg konden we in Nederland ook gebruikmaken van Apple Pay met Bunq, maar nu kan het officieel. Klanten kunnen vanaf nu betalingen doen met hun Bunq-account via hun iPhone en Apple Watch.
Hoewel de nieuwe toevoegingen van het team van Bunq zeer positief werden ontvangen door het hele publiek, hangt het wel van je type account af wat je kunt verwachten. CEO Ali Niknam heeft weinig moeite om te bepalen welke mogelijkheden hij voor welke doelgroep uitrolt. “We kijken naar wie erom vraagt en wie het zal helpen. In het geval van ondernemers is dat vaak om kostbare tijd te besparen, terwijl we voor particulieren het leven makkelijker willen maken. Het kost zoveel werk om een feature te maken, dat zoiets het leven echt moet vergemakkelijken. Daarom zie ik ons eigenlijk niet in de eerste plaats als bank: we zijn een organisatie die het leven vergemakkelijkt.”
Vorig jaar kwam Bunq nog in het nieuws omdat het één van de weinige banken is die openstaat voor cryptocurrency-ondernemers. Hoe staat het daar nu mee? “We laten niet zomaar iedereen toe, het hangt van de onderneming af. Nederland is stug en we houden ons aan de regels. Het blijft lastig, bijvoorbeeld als het gaat om witwaspraktijken. We houden echter een scherp oog in het zeil. Ook de toezichthouder houdt alles goed in de gaten. Net nadat bekend werd dat wij cryptovaluta-ondernemers niet direct afwijzen, merkten we wel dat meer ondernemers ons wisten te vinden. Maar, de initiële hype rondom cryptovaluta is wel over. Toen was dat heel belangrijk en nu valt dat mee.”
In ieder geval kwam het tijdens de update zelf niet ter sprake, want daarin draaide het echt om wat er nieuw is voor het grootste deel van de klanten. Het team van Niknam werkte er maandenlang aan. Zoals de topman tijdens de presentatie stelde: “Er is in de avonden en weekenden hard doorgewerkt”. Hoe zit het met de work-lifebalance bij de medewerkers van Bunq? Niknam: “Dat is een populaire vraag de laatste tijd. Mijn gevoel erbij is, dat wanneer iets voelt als werk, het tijd is voor een nieuwe uitdaging. De mensen in mijn team bouwen dingen, ze zijn als ambachtstlieden bezig en ze voelen dat niet als werk. Een aantal zat vanavond in de zaal met een glimlach een nieuwe feature te creëren. Mensen maken zich zorgen of anderen niet teveel uren werken, maar je moet je zorgen maken of je werk bij je leven hoort.”
Is het moeilijk voor Bunq om nieuwe mensen aan te trekken in de grote start-upmarkt in Amsterdam? Andere grote bedrijven en start-ups hebben moeite de juiste developers te krijgen. “Daar merken we weinig van. We zijn internationaal en inspirerend. Daarin zijn we één van de weinigen in Nederland. Wat ook helpt is dat ik zelf ontwikkelaar ben, dus ook ik zit regelmatig te typen en daar herkennen anderen zich in.”
Wanneer de volgende Bunq-update is, dat is nog onbekend. “We doen tussendoor vaak mini-updates, want grote updates zoals deze nummer 12 kosten ontzettend veel tijd en werk. Het is echter ook een manier voor ons om te laten zien hoe leuk het is. Hier zijn gebruikers aanwezig uit alle landen, maar ook veel mede-ondernemers van Nederlandse bodem. Daar ben ik blij mee. Nederland mag wat mij betreft internationaal weer een groot succes hebben, want de laatste in de tech was TomTom. We hebben zoveel talent in huis. We hopen dat er meer bedrijven komen met diezelfde bravoure om Nederland internationaal op de kaart te zetten.”
Update 12 van Bunq is nu live in de Bunq-app.