We horen nu al jaren dat Minecraft record na record blijft breken en vooral kinderen zijn lyrisch over het spel. Echter lijkt die tijd langzaam voorbij te gaan, want er is een nieuwe trend in town: Roblox. Het heeft inmiddels 100 miljoen maandelijkse spelers en dat is 9 miljoen meer dan Minecraft.
Roblox lijkt overigens niet zozeer op Minecraft, maar meer op Second Life. Zo ben je niet zozeer bezig met iets bouwen en bronnen zoeken, maar ligt de focus meer op het leven. Hoewel hierin ook gebouwd moet worden, want het spel heeft niet voor niets een knipoog naar blokken in de naam.
In ieder geval moet zo’n mijlpaal van 100 miljoen actieve gebruikers gevierd worden en dat doet ontwikkelaar Roblox Corporation door de fans een limited edition accessoire te geven. Gratis, als cadeautje. Dat is een bijzondere: een paar schouderplakkaten in de vorm van goudstaven.
CEO David Baszucki is in zijn nopjes, hij schrijft: “Roblox startte met maar 100 spelers en een handjevol creëerders die elkaar inspireerden en samen een flink meer aan creativiteit, samenwerking en fantasie los te maken.” Daar moet wel bij gezegd worden dat het Roblox aardig wat tijd heeft gekost om te komen waar het nu staat: het spel kwam uit in 2005 (vier jaar voor Minecraft).
Kanye West kan Roblox ook wel waarderen, want hij gebruikte het in een parodie in een van zijn videoclips, waarin hij samen met rapper Lil Pump een Roblox-avatar-kostuum aanhad. Sowieso heeft dat soort content invloed op de populariteit van een game. Zo zitten Minecraft en Roblox de laatste tijd allebei in een lift, mede doordat populaire YouTubers er weer meer video’s over zijn gaan maken.
Hierdoor worden gamers getriggerd om zelf aan de slag te gaan. Precies zoals David Baszucki stelt dus: mensen wakkeren een creatief vuurtje in elkaar aan. Zulke positieve berichten kan de gamewereld op dit moment wel even gebruiken, nu de Amerikaanse president Trump officieel het vuur heeft geopend op deze ‘geweldverheerlijkende’ cultuur.