Albert Heijn is bezig met een volledig digitale AH to Go. De winkel zelf is 14 m² groot en zit vol nieuwe technologie die het mogelijk maken om nog gemakkelijker producten te kopen. Er komt geen kassa aan te pas en zelfscannen hoeft ook niet meer. De winkel staat voor het hoofdkantoor in Zaandam en wordt de komende twee maanden grondig getest. Later dit jaar zou de winkel naar een andere plek kunnen verhuizen.
De nieuwe winkel moet het gemak voor klanten gaan verhogen en het winkelen net zo makkelijk maken als wanneer je iets uit je koelkast pakt. Door de opzet van de winkel kan het makkelijk worden verplaatst van plek naar plek waar tijdelijk behoefte is aan een Albert Heijn. Ook is de winkel altijd geopend, dag en nacht.
De deur is te openen met een betaalpas of creditcard, vervolgens pak je de producten uit de winkel en vindt bij de uitgang een betaling plaats, geheel automatisch. Camera’s pikken op waar je in de winkel bent en welke producten je in je handen hebt, die worden vervolgens toegevoegd aan een virtueel winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen wanneer je iets pakt of juist teruglegt. De camera’s registreren alleen gedaanten en bewegingen, er komt geen gezichtsherkenning aan te pas.
Voor de winkel is geen speciale app nodig om producten te kunnen betalen of om te registreren, alles gebeurt in de winkelruimte van 14 m². Betalingen tot 25 euro kunnen zonder handeling afgerond worden bij de uitgang, waar de totaalprijs op een display te zien is voordat je de winkel weer uit loopt. Albert Heijn werkt voor deze test samen met de Amerikaanse tech-start up: AiFi en met ING.