28.11.2019
Social Media

TikTok onverminderd populair bij Generatie Z, ondanks slechte reputatie

By: Redactie Tech in Asia

BlogSocial Media

Tieners zijn nog steeds dol op TikTok ondanks het feit dat de app inmiddels een twijfelachtige reputatie geniet. Zelfs de geruchten dat de Chinese overheid aan de touwtjes trekt bij TikTok lijkt de app niet te deren.

Eerder deze maand werd bekend dat ByteDance, het Chinese moederbedrijf van TikTok, druk uitoefende op Amerikaanse moderators om voor Beijing onwelgevallige content te censureren. TikTok zegt dat het inmiddels de moderatie richtlijnen voor Amerikaanse content heeft gewijzigd.

TikTok en Generatie Z

Het kernpubliek van TikTok is Generatie Z, jonge mensen die als geen ander weten hoe het Internet hun privacy aantast, maar zich een leven zonder Internet en social media simpelweg niet kunnen voorstellen. Deze generatie gaat akkoord met de beperkte grip op hun online privacy.

TikTok-gebruikers zijn bovendien buitengewoon openhartig. Ze weten dat hun korte video’s nooit echt privé zijn, maar beschouwen TikTok als een ruimte die zich buiten de invloedsfeer van ouders en andere gezagsdragers bevindt.

Voorkeur voor luchtige content

Sommige gebruikers provoceren de Chinese eigenaars van TikTok. David, een 22-jarige TikTok-gebruiker met ongeveer 60.000 volgers, heeft de afgelopen weken twee video’s gemaakt over China’s omgang met de Oeigoeren. Volgens David ging het om een experiment om te zien wat de reacties zouden zijn. David onthoudt zijn achternaam omdat hij zich zorgen maakt over hoe de moderators van TikTok op zijn video’s zouden reageren.

Zijn video’s doen het goed, maar het is moeilijk om het over heikele topics te hebben op een luchtige app als TikTok. David is ook duidelijk in de minderheid. Uiteindelijk zijn veel TikTok-gebruikers zich er bewust van dat de eigenaar Chinees zijn. Dat levert complicaties op, maar voorlopig lijkt het geen significante invloed te hebben op de populariteit van de app.

Share this post