Ooit maakte Xiaomi de best verkochte smartphones in China. In 2014 en 2015 domineerde het merk de Chinese markt voor smartphones, maar tegenwoordig is alles anders. De omzet van de in Beijing gevestigde smartphonemaker daalde met 38% in vergelijking met vorig jaar, zegt analist Counterpoint. Dat zet Xiaomi op een teleurstellende vijfde plaats.
Het verlies aan marktaandeel wordt toegeschreven aan de toegenomen lokale concurrentie. De groei moet nu uit het buitenland komen, en dat is precies waar concurrent Huawei moeilijke tijden doormaakt vanwege Amerikaanse handelsbeperkingen.
Xiaomi werd groot door budgettelefoons telefoons te maken met relatief goede hardware. Zoals wel vaker in China kopieerden andere merken als snel Xiaomi’s succesformule. Merken als Oppo en Vivo, alsmede het Huawei-submerk Honor, overspoelden de markt met low-end en mid-range telefoons, soms met gedurfde designs om meer aandacht te trekken.
Xiaomi volgde de tactiek van Huawei door met een eigen budgetmerk te komen, Redmi. Met Redmi probeert Xiaomi de markt voor premium smartphones te betreden, maar dat verloopt allesbehalve soepel.
Huawei en Apple hebben die markt stevig in handen en hun gebruikers zijn loyaal, die gaan niet ineens over op een Xiaomi of Redmi. Huawei gaat sowieso uitstekend in China. Nadat Amerika het bedrijf aan banden legde zagen Chinezen het merk als een soort nationale trots.
Nu nieuwe Huawei-modellen (voorlopig) geen toegang meer krijgen tot Google Play, Google Maps en YouTube lijkt er zich een kans aan te dienen voor Xiaomi.
Het bedrijf had vorige maand zijn eerste launch event in Berlijn, toen het de Redmi Note 8 Pro presenteerde. Duitsland is een belangrijke smartphonemarkt in West-Europa.
Het lijkt te werken. De omzet in Europa is met 27% gestegen in vergelijking met vorig jaar, onder andere dankzij de steun van telecommunicatiebedrijf 3 Group Europe en hun retailkanalen. Xiaomi claimt inmiddels de drie na populairste telefoonmerk in West-Europa te zijn.
Xiaomi richt zich echter niet alleen op Europa. Het is inmiddels het best verkochte smartphonemerk in India, waar het in oktober alleen al 12 miljoen handsets verkocht. Xiaomi is ook actief in Rusland en Afrika en volgend jaar gaat men naar Japan.
Om groot te worden in Europa moet Xiaomi de privacybewuste Europeaan weten te overtuigen dat hun persoonlijke gegevens veilig zijn, iets dat Huawei vooralsnog niet lijkt te lukken.