Tencent heeft het moeilijk. Besluiteloze Chinese toezichthouders blokkeerden lange tijd de lancering van nieuwe games, maar met dat achter de rug dient de volgende crisis zich alweer aan. De Chinese economie kwakkelt en Tencent heeft moeite om advertentieruimte te verkopen. De concurrentie is moordend, met onder andere ByteDance die in dezelfde vijver vist.
Zelfs het befaamde WeChat-platform lijkt z’n glans te verliezen. Er wordt lang niet zo agressief geboden op advertentieruimte als voorheen. Analisten verwachten een zwakke tweede helft van het jaar voor Tencent.
“Praktisch alle adverteerders verdelen hun budget over meerdere digitale kanalen, ook die van ByteDance”, zegt Adam Xie, directeur van het in Hong Kong gevestigde onderzoeksbureau Blue Lotus Research Institute. “Er zijn nu veel meer advertentiemogelijkheden.”
ByteDance biedt middels TikTok interactieve advertentiemogelijkheden aan tegen lagere tarieven. De app heeft inmiddels 500 miljoen actieve gebruikers. Daarnaast verdunt Tencent zelf de markt, door nóg meer advertentieruimte aan te bieden in WeChat en andere social media. TikTok op zijn beurt vecht Tencent de markt uit, onder andere door gebruik te maken door agressieve sales campagnes.
Slecht nieuws ook over Tecent’s media-activiteiten. De seizoensfinale van Game of Thrones moest worden geannuleerd zonder opgaaf van redenen. De inkomsten uit media-advertenties daalden met 7% tot 4,4 miljard yuan ten opzichte van een jaar geleden. Het feit dat er dit jaar geen groot voetbaltoernooi is heeft ook geresulteerd in minder sponsorinkomsten.
Tencent neemt inmiddels maatregelen. Er wordt flink bezuinigd en de sales- en marketingactiviteiten werden met 25% gekort.