Het lijkt erop dat ‘s wereld meest waardevolle startup zich gaat bekommeren om mobile search. Een woordvoerder van het bedrijf vertelde TechCrunch donderdag dat het een zoekfunctie heeft geïntroduceerd in de Toutiao nieuwsapp.
Zowel de eigen app als het hele Internet wordt doorgespit, waardoor het meer lijkt op WeChat’s search functionaliteit dan meer algemene zoekmachine zoals Baidu of Google.
Op WeChat ziet een gebruiker na een zoekopdracht enkele nieuwsartikelen over het onderwerp, gevolgd door mogelijke mentions over het onderwerp van vrienden.
Daarnaast worden er volledig willekeurige artikelen over het onderwerp aangeboden. Wanneer een gebruiker op een van deze artikelen of nieuwslinks klikt, dan wordt het artikel getoond in de in-app browser, waardoor de WeChat omgeving nooit wordt verlaten.
ByteDance liet zich in de kaarten kijken nadat ze een acquisitiepost hadden gepost op de eigen WeChat-account. In de advertentie zegt de startup dat de ‘zoekmachine’ gericht is op ‘honderden miljoenen mobiele gebruikers in China’.
ByteDance heeft inmiddels al mensen ingehuurd van andere zoekmachines zoals Google, Baidu, Bing en 360.
Een analyse door TechCrunch vond meer dan 100 mensen van Google, Microsoft en Baidu die de afgelopen kwartalen de overstap hebben gemaakt naar ByteDance.
ByteDance beslissing om in search te gaan, levert naar verwachting kopzorgen op voor Baidu, dat momenteel meer dan 75% van de search markt bezit in China. Microsoft’s Bing is ook operationeel in het land, maar het marktaandeel is beperkt. Google is niet aanwezig in China, hoewel het in de afgelopen maanden zonder succes heeft geprobeerd om hier verandering in te brengen.
[Fotocredits © panuwat – Adobe Stock]