We kennen Tencent’s Weibo en WeChat vooral als social media, maar de beide apps blijken ook een belangrijke rol te spelen bij de aankoop van luxeproducten.
Een onderzoek van de Boston Consulting Group en Tencent wees uit dat consumenten op zoek naar luxe-artikelen hun aankoopproces meestal beginnen met Weibo en WeChat.
WeChat is China’s meest populaire messaging app en heeft 1.1 miljard maandelijkse gebruikers, Weibo wordt gebruikt door 465 microbloggers per maand.
Uit het onderzoek bleek dat 52% van de consumenten nieuwe luxe-artikelen ontdekten op WeChat, gevolgd door 28% op Weibo en 19% op de “social shopping app” RED. 43% van de consumenten maakten gebruik van WeChat om luxemerken nader te bestuderen, vergeleken met 35% op Weibo en 29% op RED.
Het onderzoek vertelt niet waar de consumenten uiteindelijk hun aankopen doen, maar duidelijk is dat luxemerken die Chinese klanten willen trekken niet om WeChat en Weibo heen kunnen.
Twee jaar geleden lanceerde Tencent mini-apps voor WeChat. Met deze apps speel je onder andere spelletjes, bestel je eten en regel je transport. Deze mini-apps draaien in de WeChat omgeving en laten Tencent een mobiel ecosysteem van apps beheren zonder dat er een besturingssysteem zoals iOS of Android nodig is.
Gartner rapporteerde onlangs dat 70% van de luxemerken nu WeChat mini-apps exploiteren, tegen slechts 40% in 2018. Mini-apps helpen Tencent op een aantal manieren: het koppelt de luxe merken aan het WeChat Pay-betalingsplatform, maakt het adverteren op WeChat aantrekkelijker en bindt gebruikers aan het WeChat ecosysteem. Mini-apps maakt het ook aantrekkelijk voor gebruikers om cloudservices af te nemen van WeChat.