Heb je gisteren, net als veel andere Nederlanders, je slag geslagen en mooie deals gescoord? De aanbiedingen vlogen je deze week om de oren en dat gaat nog wel een paar dagen door. Onder Nederlandse jongeren wint Black Friday en Cyber Monday aan populariteit, zo blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau PwC. Maar liefst 80% van de consumenten tussen de 18 en 34 jaar houdt deals nauwlettend in de gaten.
“Als consumenten veel gebruikmaken van sociale media en zogenoemde ‘deals-websites’, zien we de populariteit van Black Friday en Cyber Monday sterk toenemen. Dat verklaart de bekendheid onder de jongere doelgroep”, aldus Milo Hartendorf, retailexpert van PwC.
Uit het onderzoek van PwC blijkt dat consumenten aangeven dat zij van plan zijn om € 230 uit te geven aan Black Friday-aankopen. Dat doen zij dan vooral om te profiteren van de verlaagde prijzen zo vlak voor Sinterklaas en Kerst. In totaal geven we dan 14% meer uit dan vorig jaar aan deals rondom Black Friday. Vooral huishoudens met een jaarinkomen tot 60.000 euro zijn van plan hun slag te slaan.
Niet verwonderlijk is dat vooral kleding en elektronica populair zijn tijdens Black Friday. Vrouwen kopen bij voorkeur kleding en mannen hebben het meeste interesse in consumentenelektronica.
61% van de consumenten shopt de Black Friday deals het liefst online. En ook in andere onderzochte landen worden de meeste aanbiedingen online aangeschaft. PwC meldt dat dit ook samen kan hangen met de lagere winkeldichtheid in andere landen. In Nederland zit je natuurlijk nooit ver van een winkelgebied af, maar in landen zoals Duitsland en Frankrijk is een uitgebreid aanbod aan winkels vaker verder weg. Internetgigant Amazon heeft in veel Europese landen stevig voet aan de grond.
Consumenten die toch graag in de winkel aankopen doen, hebben een grote kans om in drukke winkels terecht te komen.
Wist je trouwens dat Black Friday is ontstaan uit een noodzaak om winkels weer zwarte, in plaats van rode, cijfers te laten draaien? De eerste keer dat de term Black Friday werd gebruikt was tijdens een financiële crisis. 2 grote Wallstreet-financiers (Jay Gould & Jim Fisk) werkten samen om zoveel mogelijk goud op te kopen in de hoop dat de prijs zou stijgen en ze dat met veel winst terug konden kopen. Op een zwarte vrijdag in september 1869 kwam de samenzwering uit en een faillissement volgde.
Die koopgekte zal alle (online) shops de afgelopen en komende dagen zeker goed doen. Overigens vertelde de directeur van bol.com, Huub Vermeulen, eerder deze week in een interview met Trouw, dat hij van mening is dat Black Friday naar voren geplaatst moet worden. Het valt volgens hem te dicht op de viering van Sinterklaas.