We kunnen ons voorstellen dat er niet meteen een belletje ging rinkelen bij het woord showrooming. Toch is de kans groot dat je je er zelf ook weleens ‘schuldig’ aan hebt gemaakt. In een winkel pas je bijvoorbeeld de sneakers die je graag wilt hebben, waarna je ze goedkoper online koopt. Je weet dan in ieder geval welke maat je moet hebben en profiteert van de laagste prijs. Je bent niet de enige consument die dit doet en dat kost de retail jaarlijks miljarden euro’s, zo blijkt uit Brits onderzoek van RetailChoice.
Het koopgedrag van consumenten verandert de laatste jaren en we bestellen nu eenmaal steeds meer en vaker online. Voor sommige producten gaan we nog graag een fysieke winkel in. Meubels, parfum en sieraden willen we vaak eerst zien, horen, voelen of ruiken voordat we ze kopen. Dat geldt minder vaak voor elektronica en huishoudelijke apparaten, die we meestal online kopen.
Om mensen in de winkel aan te zetten tot kopen, moeten retailers inspelen op het shopgedrag van de consument. Want wie eenmaal die parfum heeft geroken, kan natuurlijk online op zoek gaan naar de beste deal. De Britten hebben bij 74% van de online aankopen het product al eerder in een winkel bekeken. Dat is omzet die de retail op deze manier misloopt.
Maar hoe zorg je er als winkel nu voor dat die consument toch meteen het product koopt? Uit het Britse onderzoek blijkt dat klanten veel meer service verwachten van personeel in winkels. Ze mogen niet opdringerig zijn, maar persoonlijke interactie is belangrijk. Meer dan de helft van de Britten (57%) geeft meer uit in een winkel als het personeel hen aanspreekt en vriendelijk is. Veel winkeliers zijn gepassioneerd over hun vak en producten. Dat kan in hun voordeel werken bij de verkoop aan consumenten.
De decembermaand komt in zicht en dat betekent toptijden voor fysieke winkels en webshops. Sinterklaas en Kerstmis zorgen voor enorme stijgingen in aankopen. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Britten die kerst vieren (55%), het grootste deel van de kerstcadeaus online koopt. Het is gemakkelijker, ze hoeven zelf niet de deur uit en zijn ervan overtuigd dat er online betere deals te vinden zijn. Een aantal Britse webshops opent in de decembermaand een pop-up winkel. Slim, want voor hen is showrooming geen probleem.
Mannen maken zich vaker schuldig aan wekelijkse showrooming, met 17% die de trend ten minste eenmaal per week beoefent, vergeleken met slechts 9% van de vrouwen. Pop-up winkels van webshops worden minder vaak bezocht door mannen. Vrouwen willen nu eenmaal vaker door de winkel lopen, ook als ze niet de intentie hebben iets te kopen. Mannen zijn vaker op zoek naar goede aanbiedingen en gaan de prijzen in de winkels vergelijken met het aanbod online.
Hoewel het onderzoek betrekking heeft op de Britse markt, weten we zeker dat Nederlanders ook doen aan showrooming. En dat is logisch, we willen producten even zien, aanraken en ruiken voordat we het kopen. Of we passen die leuke broek, twijfelen, en besluiten het later toch online te kopen.