Ieder jaar doet Synergie onderzoek naar de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland. Bedrijven die impact creëren en waarvoor winst en groei middelen zijn, in plaats van doelen. Al 9 jaar lang wordt onderzoek gedaan naar de organisaties die Nederlanders inspireren. Dit jaar mag Too Good To Go, de app tegen voedselverspilling, zich het meest inspirerende bedrijf van ons land noemen.
Vorig jaar won IKEA de titel en dit jaar vinden we het woonwarenhuis op de vijfde plek. Er waren 75 genomineerden voor ‘de inspirerende 40’ en ruim 2000 consumenten hebben de bedrijven beoordeeld op visie, organisatie, product en relatie.
Too Good To Go heeft een businessmodel ontwikkeld rondom een maatschappelijk vraagstuk. Dat is volgens het rapport ‘Business for Good’. We kunnen niet anders dan ons daarbij aansluiten, de app gaat voedselverspilling tegen en helpt daarmee zowel het milieu, consumenten als deelnemende horeca.
Volgens Synergie is Business for Good hard nodig. Organisaties als middel om impact te maken en vooruitgang te creëren. Maatschappelijke vraagstukken aanpakken en daaromheen een businessmodel bouwen, dat is exact wat Too Good To Go heeft gedaan.
De volledige top-10 ziet er als volgt uit:
In het rapport lezen we dat verschillende namen uit de lijst zoals Too Good To Go, KWF, Fairtrade Original, Tesla, De Vegetarische Slager en Tony’s Chocolonely, geen van alle uitblinken in reclamebestedingen. Toch krijgen deze organisaties de aandacht. Het rapport van Synergie staat vol met inspirerende verhalen van organisaties uit de lijst en met weetjes en cijfers.
Voor extra inspiratie en om te laten zien hoeveel impact deze kleine en grote bedrijven hebben gecreëerd, delen we graag wat cijfers uit het rapport (afkomstig van verschillende organisaties uit ‘de inspirerende 40’):
Lees hier het hele rapport ‘Business for Good’, over de inspirerende 40 van 2019.