Veel Nederlanders, zo’n 60 procent van de bevolking, blijken zich zorgen te maken over hun veiligheid op internet. Zij gebruikten om die reden dan ook geen openbare wifi-netwerken en zijn extra voorzichtig met het online delen van persoonlijke informatie. Het CBS deelde hierover gisteren nieuwe cijfers.
Ruim een kwart van de ondervraagden downloadde bijvoorbeeld ook geen software, apps, spelletjes, muziek en andere databestanden vanwege zorgen om de veiligheid. Ook met internetbankieren zijn deze consumenten voorzichtig.
Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van de ondervraagden problemen heeft ervaren die te maken hebben met online veiligheid. Phishing blijkt het vaakst voor te komen, gevolgd door pharming (omleiding naar nepsite) en hacking. Online identiteitsfraude werd door 1 procent van deze consumenten gemeld. In totaal is 2 procent van de bevolking financieel benadeeld door een online incident. Vorige maand kwam het nieuws naar buiten dat er al ruim een miljoen euro is buitgemaakt van Nederlanders door phishing.
Hoewel je misschien zou denken dat dit juist andersom is, blijken de minder frequente internetgebruikers ook de minste problemen te ervaren. Hoewel zij minder ervaren zijn, waren ze ook minder online. De meeste problemen worden ervaren door hoog opgeleide consumenten die veel online zijn. De groep die internet het minst gebruikt en niet zo digitaal vaardig is, maakt zich ook minder zorgen over de internetveiligheid.
Ondanks dat 58 procent van de ondervraagden online activiteiten vermijdt vanwege bezorgdheid om de veiligheid, zegt 68 procent zich wel veilig te voelen online. Het grootste deel van deze consumenten is dagelijks online, ervaren en jong, tussen de 12 en 25 jaar. Negen op de tien Nederlanders is dagelijks online (88 procent), in 2015 was dit nog 81 procent.
Wat we het meeste doen? E-mailen, social media gebruiken, online bankieren en informatie opzoeken. Lees alle resultaten van het onderzoek hier.