31.10.2019
Social Media

Twitter verbiedt politieke advertenties

By: Irene Boskma

BlogSocial Media

De oprichter van Twitter, Jack Dorsey, maakte in een reeks Tweets bekend dat het platform politieke advertenties gaat verbieden. Vanaf 22 november is het wereldwijd niet langer toegestaan om deze advertenties te plaatsen. Hiermee wil Twitter onder andere het verspreiden van nepnieuws voorkomen. Jack Dorsey is bovendien van mening dat politici hun bereik moet verdienen, in plaats van kopen.

Politieke invloed op Twitter niet langer te koop

Dorsey somt een aantal redenen op waarom Twitter heeft besloten om politieke advertenties niet langer toe te staan. Zo legt hij uit dat een politiek statement aandacht krijgt zodra meer mensen een account volgen of bericht retweeten. Wanneer er voor dat bereik betaald wordt, ziet Twitter dit als het kopen van invloed en daar wil het platform niet langer bij betrokken zijn.

Besluit geldt voor politici en politieke partijen

Het besluit geldt voor individuele politici en politieke partijen. Hierover heeft het platform wel even goed na moeten denken. Dorsey legt uit dat ze zich ervan bewust zijn dat Twitter maar een klein deel uitmaakt van een veel groter politiek ecosysteem, maar dat een kleine verandering uiteindelijk kan zorgen voor veel grotere impact. Hij is er dan ook van overtuigd dat meer platforms dit voorbeeld gaan volgen en politieke advertenties verbieden.

Facebook is nog niet zover

Facebook is nog lang niet zover als Twitter. Sterker nog, Mark Zuckerberg vindt dat politieke statements vallen onder vrijheid van meningsuiting en dus verschijnen er op Facebook nog wel politieke advertenties. Een ‘factcheck’ wordt niet uitgevoerd, waardoor massale verspreiding van nepnieuws op de loer ligt. We schreven al eerder dit artikel over de ingewikkelde relatie tussen Facebook en de politiek.

Share this post