Luchthaven Schiphol en KLM hebben de eerste volautomatische dubbeluitgevoerde passagiersbrug ter wereld in gebruik genomen. Hiermee moet in- en uitstappen nog sneller mogelijk worden, want de passagiersbrug sluit binnen een minuut aan. En dat is voor de luchtvaart natuurlijk een positieve ontwikkeling, want elke minuut telt. Bovendien moet de kans op storingen en schade met deze nieuwe brug worden verminderd.
Luchthaven Schiphol heeft de nieuwe passagiersbrug samen ontwikkeld met leverancier CIMC-TianDa, hightech bedrijf Sioux-CCM en KLM. In de brug is slimme technologie verwerkt, waarbij camera’s zelf de deur van het vliegtuig zoeken. Omdat er sensoren zijn bevestigd op de brug, kan deze zichzelf tot aan de deur van het vliegtuig aansluiten. Een KLM-medewerker houdt toezicht op het proces en activeert de volautomatische brug.
Tot eind 2019 wordt de nieuwe brug in de praktijk getest in de praktijk op de F-pier door KLM en Skyteam partners voor intercontinentale vluchten. Hierna neemt de luchthaven een besluit over eventuele verdere uitrol van het nieuwe systeem.