Je hebt ze vast weleens ergens zien staan: treinbankjes op aan kantoor of een oude noodrem aan de muur. Omdat NS een deel van haar oude Sprinters gaat vervangen, gaan onderdelen in de verkoop. Daarmee wil de NS ongeveer 11,7 miljoen kilo aan afval besparen en de items een tweede leven geven. De treinonderdelen worden gedemonteerd en dat noemt de NS ‘oogsten’. Op deze manier ontstaan nieuwe grondstoffen die ingezet kunnen worden voor nieuwe producten.
De complete inrichting van de oude treinen wordt in de verkoop gedaan. Dat gaat van prullenbakken tot treinbankjes, tafels, bagagerekken en raampjes. Het type Sprinter waar het om gaat rijdt sinds 1978 door ons land en is vanaf 2005 deels gemoderniseerd. In 2020 worden de oude treinen vervangen door nieuwe exemplaren.
Alle materialen en onderdelen uit de treinen zijn gebruikt en ongereinigd. Een deel hiervan is rond de 40 jaar oud, het andere deel gemiddeld 12 jaar. Als consument zal je waarschijnlijk niet snel zelf onderdelen kopen, aangezien ze in batches worden verkocht. Zo kun je de meeste treinbankjes alleen per 100 of 200 tegelijk afnemen. Maar de kans is groot dat opkopende partijen deze binnenkort wel in de verkoop doen en je ze daar kunt kopen.
Er worden ook een aantal ‘Collector Item’s’ verkocht op kleinere schaal, zoals spiegels, koplampen en handremmen.
De oude Sprinters hebben ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij ongeveer 46,9 miljoen reizigers vervoerd. Nieuwe treinen zijn energiezuinig, voorzien van (hopelijk werkende) WIFI, stopcontacten en USB-aansluitingen in de 1e en 2e klas.